januari

Toen, nu, straks en champagne

Toen, nu, straks. Zo luidt de ondertitel van het boek over het 25-jarig jaar jubileum van Fontys. En zo kon je eigenlijk ook de digitale nieuwjaarsbijeenkomst waar dat boek werd gepresenteerd, samenvatten.

Wederom geen traditionele nieuwjaarsreceptie op campus Rachelsmolen. Corona zorgde er ook dit jaar voor dat een fysieke bijeenkomst onmogelijk was. En dus werd het nieuwe jaar voor Fontys ingeluid met een live stream.

Een bijeenkomst opgeluisterd met muzikale optredens van Fontysstudenten, waarbij het hart van de ‘sessie’ letterlijk en figuurlijk werd gevormd door de bekendmaking van de Docent van het Jaar.

Maar er was ook ruimte voor een summiere terugblik door bestuursvoorzitter Joep Houterman. “Het was door corona een bijzonder jaar. En we zitten nog steeds in een onzekere fase.”

Juist dat maakte volgens Houterman dat deze bijeenkomst  moest doorgaan, vanwege de aandacht voor de docenten en de waardering die studenten via de verkiezing van de Docent van het Jaar voor hen uitspraken.

Motto zichtbaar
Voor het nu (en het dadelijk) zei Houterman vooral oog te hebben voor het eerste volle jaar van het nieuwe motto Fontys for Society, zichtbaar in projecten zoals die van de elektrische auto Lightyear of de kansarme jongeren in Tilburgse wijken.

Ook noemde hij het grote belang van onderzoek binnen Fontys, een wezenlijk onderdeel voor een hbo-instelling, en voor het net geïmplementeerde nieuwe financiële systeem. “Belangrijk voor een organisatie waarin zó veel geld omgaat.”

Daarna mocht Houterman mee terugkijken op toen. Hij was namelijk degene die van het jubileumboek, vandaag verschenen en binnenkort op de deurmat van alle Fontysmedewerkers, het eerste exemplaar mocht overhandigen aan de allereerste Fontysvoorzitter. Dat was destijds Norbert Verbraak, die van 1996 tot 2008 aan het roer stond van de instelling.

Vallen en opstaan
Verbraak vertelde kort over de uitdagingen en mislukkingen toen. “We moesten emanciperen en een plek vinden in het stelsel naast de universiteiten.” Dat ging volgens hem met vallen en opstaan.

Zo begon Fontys met zes faculteiten. Om daar uiteindelijk weer van terug te komen. “Het waren allemaal koninkrijkjes die nauwelijks tot samenwerking kwamen.” Zo werd onder zijn leiding besloten de faculteiten op te heffen en te vervangen door dertig instituten.

“We moesten op het scherp van de snede werken. Soms ging het mis, en was er heftige discussie. Over de majors en minors, over het nieuwe leren. Opleidingen waren te veel verkokerd. En soms wilden we misschien iets te veel, alles bij elkaar.”

“Daarom is er tussen 2003 en 2005 alsnog een aantal zaken teruggeschroefd. Maar de dingen die helemaal in het begin op de agenda stonden, zijn in de loop der jaren veelal wel gerealiseerd.”

"En laten we vooral niet vergeten dat er aan deze 25 jaar nog vele keren 25 jaar vooraf gingen. De naam Fontys mag dan in 1996 zijn ontstaan, maar als onderwijsorganisatie zijn we al veel en veel langer actief.”

Meer dan een diplomafabriek
Het huidige bestuur kent, los van de coronacrisis, zijn eigen uitdagingen.  Zijn eigen agenda ook, die verder gaat dan uitsluitend jonge Houterman sluit af met een toost op een gezond 2022.mensen opleiden en een diploma laten halen, zo stelde Houterman. “Wij moeten er ook later zijn, als ze verder willen in hun loopbaan of zich nog willen laten scholen tijdens hun loopbaan."

De flexibilisering van het onderwijs is een ander agendapunt, aldus Houterman. En: Fontys moet een goede kennispartner zijn en blijven voor het werkveld. Dus met goed georganiseerd onderzoek dat interessant is voor studenten, docenten én werkveld.

“Waarbij docenten ook contact houden met de studenten als die al lang zijn afgestudeerd en in het werkveld actief zijn. Vooral daarvan leer je als docent welke veranderingen er in de praktijk plaatsvinden”, aldus Houterman.

Waarna de kurk van de champagne kon. Althans: voor het selecte groepje voor de camera.  De bezoekers van de live stream moesten het doen met hun eigen natje. Of droogje.  [Jan Ligthart]

Marij
January
Proost...... het is een mooi boek geworden, dankjewel!