door Noëlle van den Berg,
april

Cruciale rol Fontys voor toekomst Brainport en ASML

Goed opgeleid talent met een mbo-, hbo- of wo-diploma is cruciaal voor de Brainportregio. Daar ligt een grote rol voor Summa College, de TU/e én Fontys. Om deze talentvolle, technische studenten alvast succesvol kennis te laten maken met bedrijven, vond deze week Fontys Meet & Match plaats in het Klokgebouw in Eindhoven. “We hebben goud in handen.”

Middels Operatie Beethoven wordt ruim 2,5 miljard geïnvesteerd in de toekomst van Brainport, waar onder andere gigant ASML zich bevindt. Nieuwe werknemers zijn daarbij onmisbaar. En om potentiële professionals met het omliggende werkveld te verbinden, stonden dinsdag ruim 220 bedrijven klaar om hen met open armen te ontvangen. “Ook voor bedrijven zijn onze studenten van evident belang”, licht organisator en accountmanager bij Centre of Expertise HTSM Mark Herman toe.

Dat beaamt ook Ella Hueting, directeur van Fontys Engineering. “Fontys is een belangrijke leverancier van werknemers in de technieksector.” Zo blijkt uit een eerdere rondvraag dat 70 tot 80 procent van de vrouwelijke studenten die Fontys Engineering de afgelopen vijf jaar kende, allemaal in de regio zijn blijven werken. “Dat geldt ook voor onze internationals. Waar je vaak ziet dat internationals graag een buitenlandervaring opdoen, komen ze juist bij ons studeren omdat ze weten dat ze hier ook aan het werk kunnen.”

Mark HermanGrootste van Nederland
Alle technische opleidingen van Fontys leiden jaarlijks zo’n 10.000 mensen per leerjaar op, wat Fontys volgens Hueting de grootste toeleverancier van Nederland en dus ook de Brainport-regio maakt. “Dat moet ook. Eindhoven is de technische motor van Nederland, en Fontys is de schakel die mbo, hbo en wo daarin verbindt.”

Zo zocht ASML tot een aantal jaar geleden voornamelijk naar wo-ers. Maar de grootste programma’s die nu lopen, vragen voornamelijk mbo-, en hbo-ers. Voor het onderhoud van machines bijvoorbeeld, en het bouwen ervan. Speciaal voor deze studenten werd deze week de zesde editie van Meet & Match georganiseerd, waar studenten in gesprek konden over mogelijke stages, afstudeeropdrachten of bijbanen.

Ruim 220 bedrijven wilden met veel belangstelling deelnemen. Logisch, vindt Herman: “Studenten moeten een bedrijf kennen voordat zij daarmee in zee willen. Bedrijven investeren met dit event niet alleen in hun naam, maar uiteindelijk ook in hun toekomst.”

Bedrijven in gesprek met studenten tijdens Meet & MatchKennismaken
Opvallen tussen de meute dus. Nodig om studenten te enthousiasmeren, zo blijkt. “Sommige studenten hebben zelfs geen LinkedIn omdat ze anders bedolven worden onder aanvragen en hun inbox ontploft. Maar deze week zijn er voldoende contacten uitgewisseld. Over vier jaar zijn onze studenten potentiële medewerkers met minimaal twee jaar ervaring. En komt een jonge professional in die tijd een vacature tegen van een bedrijf met een bekende naam, dan is de kans groter dat deze aanslaat omdat ze je kennen.”

Niet alleen bedrijven uit de regio toonden deze week interesse. Ook medewerkers van Cern in Zwitserland, bekend van de deeltjesversneller, kwamen speciaal voor het Fontys-event naar Nederland. Hetzelfde geldt voor geïnteresseerden uit Taiwan, die werkzaam zijn bij een bedrijf waar ASML chips voor levert. “We hebben de vraag gekregen of wij wellicht ook hun medewerkers op kunnen leiden, net zoals we ASML-medewerkers scholen met de Manufacturing Excellence Course. Dat geeft maar weer eens aan hoe belangrijk Fontys is”, vult Hueting aan.

Ella HuetingInvesteren in toekomst
Dat is uiteindelijk ook waar Hueting met de technische opleidingen naartoe wil. “Fontys moet in één adem genoemd worden met ASML en Brainport. Dat vergt nog aardig wat werk in de nabije toekomst, maar daar maken we ons graag hard voor.”

Operatie Beethoven kan daarbij helpen. Een investering van 2,5 miljard euro voor de toekomst van ASML én Brainport. Met 450 miljoen naar talentonderwijs tot en met 2030, en daarna structureel 80 miljoen euro per jaar. Hueting: “Het is geweldig dat we hier deel van uit mogen maken. Natuurlijk hebben we nog dingen op te lossen, maar de toekomst stemt me vrolijk. We betekenen niet alleen veel voor ASML, maar willen in de toekomst ook aan de slag met Defensie, mobiliteit, vergrijzing, de energietransitie en biotechnologie.”

Fontys op de voorgrond
Een vitale Brainport vraagt volgens de directeur ook om meer (jeugd)zorg, goed onderwijs en vakkundig economisch personeel. “Allerlei facetten waarin Fontys een belangrijke rol kan en moet spelen. Daar moeten we instellingbreed capaciteit voor vrijmaken, zodat we onszelf meer op de voorgrond kunnen zetten en men wereldwijd weet dat ook Fontys haar plek in deze regio meer dan verdient.”

Daar sluit Herman zich volledig bij aan. “Het was dinsdag overduidelijk, we hebben met onze opleidingen en studenten echt goud in handen.”

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd