door Noëlle van den Berg,
april

Bron review: Niet Mijn Schuld

Fontys Journalisitek-alumnus Julian Klop heeft een nieuwe documentaire geproduceerd over oud-studenten in het buitenland die spoorloos zijn voor DUO wegens hun studieschuld. Deze week ging ‘Niet Mijn Schuld’ in première. Hoog tijd dus om een kijkje te nemen.

‘Niet Mijn Schuld’ neemt ons mee in de schrijnende situaties van de 24-jarige Willemijn en de 35-jarige Pascal, beide oud-studenten met een studieschuld die in het buitenland verblijven. Voordat ze hun situatie toelichten, zien we een aantal jongeren in beeld. Over studeren, studieschuld en hun toekomst. Wat blijkt: ze hebben maar weinig kennis over de financiën die met een studie of het lenen bij DUO gepaard gaan. Meteen rijst de vraag: wisten ze zelf eigenlijk wel waar ze aan begonnen?

Dat was in de situatie van Willemijn niet zo. Hoewel ze geld leende, had ze geen besef van wat ze precies deed. Nu komt ze iedere maand ruim 1.200 euro tekort, kan ze haar rekeningen niet betalen en is ze naar eigen zeggen van een vrolijk en enthousiast persoon veranderd in een somber iemand met een duistere toekomst voor zich. Haar schuld bij DUO speelt daar een grote rol in.

Hoe vervelend Willemijns situatie ook is, het verhaal van de 35-jarige Pascal maakt nog meer indruk. Hij woont in Argentinië, is hiv-besmet en is wegens zijn studieschuld (van ruim 42.500 euro) ook zijn paspoort kwijt. Dat zorgt voor een levensbedreigende situatie, want zonder paspoort kan hij geen medicijnen krijgen. Uit mailwisselingen met DUO blijkt dat ze zijn situatie snappen, en dat deze opgelost kan worden door een goede 18.000 euro af te tikken. Geld dat hij niet heeft.

Beide oud-studenten lijken te vechten tegen de bierkaai, met situaties die te bizar voor woorden lijken. Toch belicht ‘Niet Mijn Schuld’ ook de mooie kanten van hun leven, wat de documentaire een gouden randje lijkt te geven. Daarom is deze documentaire ook een aanrader voor iedereen die begint met studeren, studeert, of afgestuurd is met een studieschuld.

Cijfer: 9 – ‘Niet Mijn Schuld’ is een waarschuwing aan jongeren in een aangrijpend jasje. De les? Weet waar je aan begint. En onthoud: een gewaarschuwd mens telt voor twee.

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd