december

Docent van het Jaar zet prijzengeld in voor nieuw spel

Bij vijf genomineerde docenten gieren op dit moment de zenuwen door het lijf: wie van hen wordt Docent van het Jaar 2023? Susan Beckers weet hoe het voelt. De docent Nederlands aan de Fontys Lerarenopleiding Sittard (FLOS) won vorig jaar de titel. Ze ontving 2.500 euro om te besteden aan innovatie in het onderwijs. Wat heeft ze met het bedrag gedaan?

“Intens”, zo omschrijft Beckers de periode nadat ze bijna twaalf maanden geleden tot Docent van het Jaar 2022 werd gekroond. “Ik heb zoveel positieve reacties gekregen. Van huidige en oud-leerlingen, -studenten en -docenten. Het was heel mooi om te horen dat ik voor anderen van betekenis ben, omdat ik om deze reden heel bewust voor het onderwijs heb gekozen.”

Nog voordat ze wist dat ze een cheque van 2.500 euro in ontvangst mocht nemen, maakte de docentenopleider in een interview met Bron duidelijk dat ze het prijzengeld zou delen met haar collega’s. “We doen het samen”, zei ze. En ze heeft woord gehouden. Samen met vierdejaarsstudenten Nederlands ontwikkelt ze een kaartspel rondom creatief schrijven. Het kan niet alleen worden gebruikt door docenten in het voortgezet onderwijs, maar ook door haar collega's die docenten opleiden.

Mooie verhalen
Beckers wilde het prijzengeld graag inzetten om de lees- en schrijfvaardigheid van leerlingen in het voortgezet onderwijs te bevorderen. Daar is het niet goed mee gesteld, weet ze. Regelmatig duiken er negatieve rapporten over op in de media, zoals onlangs nog bij de NOS. “Daar willen we met ons kaartspel verbetering in brengen”, licht ze toe. Haar uitgangspunt: de meeste leerlingen vinden schrijven best leuk, maar zijn erg onzeker en bang om fouten te maken. “Met ons kaartspel kunnen leerlingen stapsgewijs aan de slag gaan met het schrijven van mooie verhalen.”

Het kaartspel van Beckers en haar studenten moet zich gaan onderscheiden van de spellen die er al zijnVolgens Beckers levert dat meer op dan alleen mooie verhalen. “Schrijven is onder andere goed voor de mentale ontwikkeling van leerlingen en het bevordert hun leesmotivatie. Bovendien gaat je schrijfvaardigheid vooruit als je vaker schrijft. Het spel zorgt ook voor actieve leerlingen.”

Didactisch inzetten
Begin volgend jaar zijn er 175 stuks van het kaartspel gedrukt, is de verwachting. Maar voor het zover is, zijn de studenten druk met de inhoudelijke ontwikkeling ervan. “Om een spel te maken over creatief schrijven, moet je er zelf genoeg vanaf weten. Daar doen mijn studenten nu onderzoek naar.” De kennis die ze opdoen, verwerken ze in het spel, dat ze vervolgens gaan testen met de leerlingen op hun stageplaats. Er is dan nog ruimte om verbeteringen aan te brengen.

Het is de bedoeling dat het uiteindelijke kaartspel zich onderscheidt van de spellen die er al zijn. Beckers: “We willen dat het spel didactisch kan worden ingezet, niet alleen voor individuele leerlingen, maar ook in groepen en zelfs klassikaal. Ons belangrijkste motief is om zoveel mogelijk leerlingen met plezier aan het schrijven te krijgen.” [Marieke Verbiesen]

Genomineerden Docent van het jaar 2023

Ook dit jaar strijden weer vijf genomineerden voor de titel Docent van het jaar. Van hen verschenen de afgelopen drie weken interviews op de website van Bron. Lees hier de verhalen terug van Caspar van Hilten, Lars Hagen, Marcel van den Heuvel, Glenn Schroeders en Latief Sheikchote

Op maandag 8 januari wordt tijdens de Nieuwjaarsontmoeting op campus Rachelsmolen bekendgemaakt wie de winnaar is. Hij ontvangt uit handen van het bestuur een cheque van 5.000 euro ten behoeve van innovatie in het onderwijs. Als hij het wil, wordt de winnaar afgevaardigd naar de landelijke verkiezing Docent van het Jaar.

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd