Eindhoven,
05
december
2023
|
14:43
Europe/Amsterdam

Caspar van Hilten: 'Studenten helpen maakt me gelukkig'

Na veertig jaar in het onderwijs te hebben gewerkt, had Caspar van Hilten (64) er nog steeds geen genoeg van. Ruim twee jaar geleden begon hij bij de lerarenopleiding van Fontys in Sittard. Dit jaar is hij genomineerd voor de Docent van het Jaar-verkiezing.

Boilerplate

Docent van het Jaar-verkiezing
Dit jaar zijn er vijf docenten genomineerd voor deze prestigieuze titel. In de komende drie weken publiceert Bron van elke kanshebber een verhaal. Op maandag 8 januari wordt tijdens de Nieuwjaarsontmoeting op campus Rachelsmolen de winnaar bekendgemaakt. Hij of zij ontvangt uit handen van het bestuur een cheque van 5.000 euro ten behoeve van innovatie in het onderwijs. Als hij of zij dat wil, wordt de winnaar ook afgevaardigd naar de landelijke verkiezing Docent van het Jaar.

Noem een rol in het onderwijs en de kans is groot dat Caspar van Hilten ‘m ooit heeft vervuld. In de afgelopen vier decennia werkte hij op verschillende scholen als docent, schoolleider of rector. Maar welke functie hij ook bekleedde, hij stond tussen de bedrijven door altijd voor de klas. “Ik kon het niet laten”, zegt de docent.

Plezier
Dik twee jaar geleden stopte Van Hilten met werken. Tijdelijk, want een korte tijd later ontving hij een telefoontje van Corinne Struijs, opleidingscoördinator bij Fontys. Of hij tijd en zin had om een paar uur per week les te geven in Duitse grammatica. “Dat wilde ik wel”, zegt Van Hilten. “Het begon in september 2021 met een aantal lesjes per week, inmiddels zijn er meer vakken bij gekomen en sta ik twee à drie dagen per week voor de klas. Tja, zo gaat dat. Ik heb er plezier in.” 

Waar veel mensen jaren aftellen naar hun pensioen, doet Van Hilten juist het tegenovergestelde. Hoe meer hij lesgeeft, hoe leuker hij het gaat vinden. Hij heeft een goede band met zijn studenten en haalt energie uit de lessen die hij geeft. “Misschien dat ik daarom wel genomineerd ben”, zegt hij. 

“Misschien heeft het te maken met de manier waarop ik met mijn studenten omga. Studenten die moeite hebben met grammatica, wil ik graag helpen. Als het mij lukt om hun onzekerheid los te maken en ze vervolgens stapsgewijs naar een goed cijfer te begeleiden, kan ik daar dagenlang van nagenieten. Daar word ik oprecht gelukkig van. Dat is waar je het voor doet." [Tekst gaat verder onder de foto]

Van Hilten is blij dat hij in de race is voor de titel van Docent van het Jaar. Voor zichzelf, maar vooral voor zijn vak. “Ik vind het ongelooflijk attent en aardig dat mensen de moeite hebben genomen om mij te nomineren, maar ik vind het vooral heel belangrijk dat het leraarschap en de lerarenopleiding hiermee in de spotlights komen te staan. We kampen met een tekort aan leraren, dus alles wat je kan doen om die lerarenopleiding onder de aandacht te krijgen, is mooi meegenomen.”

Tool ontwikkelen
Mocht Van Hilten de wedstrijd winnen en daarmee in de voetstappen treden van de winnares van vorig jaar, FLOS-collega Susan Beckers, dan weet hij al wat hij met de prijs van 5.000 euro voor onderwijsinnovatie zou willen doen. “Er zit een soort abruptheid tussen de lessen die studenten volgen bij Fontys, de stage die ze doen en de periode waarbij ze weer terug naar Fontys keren. Ik merk dat veel studenten die snelle overgangen lastig vinden. Met het prijzengeld zou ik graag een tool willen ontwikkelen waarmee die gaten gedicht kunnen worden. Natuurlijk in samenspraak met studenten, want zij zijn degenen waar we het allemaal voor doen.” [Karen Luiken]

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd

Reacties (0)
Bedankt voor uw bericht.