december

Glenn Schroeders: ‘Fouten maken is niet erg’

Zonder enige ervaring in het lesgeven maar met een grote passie voor het onderwijs startte Glenn Schroeders (29) vier jaar geleden zijn carrière als docent MBRT bij Fontys Paramedisch. “Het kleine leeftijdsverschil maakt het contact met de studenten soepel”, aldus één van de kanshebbers van de Docent van het Jaar-verkiezing.

Boilerplate

Docent van het Jaar-verkiezing
Dit jaar zijn er vijf docenten genomineerd voor deze prestigieuze titel. Gedurende drie weken publiceert Bron over elke kanshebber een verhaal. Op maandag 8 januari wordt tijdens de Nieuwjaarsontmoeting op campus Rachelsmolen de winnaar bekendgemaakt. Hij of zij ontvangt uit handen van het bestuur een cheque van 5.000 euro ten behoeve van innovatie in het onderwijs. Of hij of zij dat wil, wordt de winnaar ook afgevaardigd naar de landelijke verkiezing Docent van het Jaar.

Schroeders weet als geen ander hoe het er bij Fontys aan toe gaat. Jaren geleden volgde hij zelf de opleiding Medisch Beeldvormende en Radiotherapeutische Technieken (MBRT). Nu geeft hij er les. “Ik ben na mijn studie eerst in de praktijk gaan werken en kwam daar in contact met studenten. Dat beviel me zo goed dat ik daarna bij Fontys heb gesolliciteerd.”

De docent had toen nog geen ervaring in het onderwijs. Hij werd gewoon voor de klas gezet. “De eerste keer dat ik lesgaf, had ik geen idee wat ik deed. Maar eigenlijk leer je op die manier het snelst. Ik ben een doener, en al doende leert men. Fouten maken is niet erg, daar steek je alleen maar iets van op.”

Leeftijdsverschil
Wat meehielp was het kleine leeftijdsverschil tussen Schroeders en zijn studenten. Het contact was daardoor beter en de band sterker. “Studenten komen vaak bij mij terecht, ook buiten lessen om. Ze zeggen dat ik toegankelijk en makkelijk benaderbaar ben. Dat ik niet oordeel en dat ze bij me terecht kunnen voor hulp, in welke vorm dan ook.”

Schroeders denkt dat hij zijn nominatie voor de Docent van het Jaar-verkiezing te danken heeft aan eerstejaarsstudenten. “Zij zijn dit jaar met een nieuw curriculum gestart. Er waren best veel veranderingen, wat het best pittig maakte. Het kost tijd om alles door te hebben. Niet alleen bij studenten, maar ook bij docenten. Ik denk dat ze daar hinder van hebben ondervonden, waarbij ik ze zo goed mogelijk heb proberen te helpen.”

Motiveren
Dat geven ook de studenten aan. “Ze zijn blij met mijn hulp, maar ook met de manier waarop ik ze bleef motiveren voor de studie die ze volgen. Daardoor bleven ze doorzetten. Het is natuurlijk heel leuk om te horen dat ik daaraan heb kunnen bijdragen.”

Dat vindt Schroeders ook zo mooi aan zijn vak: dat hij studenten ergens enthousiast over kan maken. “Nota bene in een vakgebied waar ik zelf ook erg in geïnteresseerd ben. Werken in de zorg is gewoon heel erg mooi, vooral de combinatie met MBRT. Je werkt met mensen én met techniek. Je doet betekenisvol werk voor patiënten, niet alleen op een verzorgende manier, maar ook op technisch vlak.” [Karen Luiken]

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd