december

Latief Sheikchote: ‘Ik wil dat internationale studenten zich thuis voelen’

Twee keer is in het geval van Latief Sheikchote hopelijk scheepsrecht. Vorig jaar werd hij voor de eerste keer genomineerd voor de Docent van het Jaar-verkiezing, dit jaar nogmaals. “Nu ga ik er echt voor.”

Boilerplate

Docent van het Jaar-verkiezing
Dit jaar zijn er vijf docenten genomineerd voor deze prestigieuze titel. Gedurende drie weken publiceert Bron over elke kanshebber een verhaal. Op maandag 8 januari wordt tijdens de Nieuwjaarsontmoeting op campus Rachelsmolen de winnaar bekendgemaakt. Hij of zij ontvangt uit handen van het bestuur een cheque van 5.000 euro ten behoeve van innovatie in het onderwijs. Of hij of zij dat wil, wordt de winnaar ook afgevaardigd naar de landelijke verkiezing Docent van het Jaar.

Aan wie Sheikchote de nominatie te danken heeft, weet hij niet. Waarschijnlijk komt het uit de hoek van internationale studenten, aangezien hij vooral deze groep lesgeeft. Ze komen uit alle hoeken van de wereld: Bulgarije, Spanje, Italië, Afrika, Nigeria, Oman, Indonesië, Mexico, Panama en New York. “Dat maakt mijn werk extra interessant”, zegt hij.

Betrokken
Omdat zijn studenten in een voor hun vreemd land studeren, met alle onbekende regels en zaken die daarbij komen kijken, probeert Sheikchote er zo goed mogelijk voor hen te zijn. Hij is betrokken bij de selectiekeuze voor hun studie, hun introductieweek en allerlei bijkomstige zaken. “Ze moeten heel veel dingen regelen. Van huisvesting tot een fiets en van een stageplek tot het aanvragen van een bankpasje. Ik probeer ze daar zo goed mogelijk bij te helpen.”

Als voorbeeld noemt hij een internationale student die al een jaar bij Fontys studeerde, maar nog steeds geen woonruimte had gevonden. “Tijdens schooldagen huurde ze een hotel of AirBnb, in het weekend vloog ze naar haar thuisland. Dat hield ze een behoorlijke tijd vol, maar als dit zo nog lang door was gegaan, zou ze haar studie moeten stopzetten. Dat wilde ik voorkomen.”

Woonruimte
Sheikchote belde een vriend die appartementen verhuurt. “Normaal gesproken verhuurde hij niet aan studenten, maar ik heb hem overgehaald om een uitzondering te maken. Uiteindelijk heeft dat geresulteerd in een woonruimte voor vier Fontysstudenten. Het is fijn dat ik op deze manier kan helpen.”

De docent werkt nu acht jaar bij Fontys. Daarvoor gaf hij les bij het Summa College, maar daar was ‘de koek op een gegeven moment op’. Hij was klaar met het spelen van politieagentje en wilde meer focus kunnen leggen op het overbrengen van een vak. In zijn geval: bedrijfseconomie. “Bij Fontys kan ik veel meer ingaan op de inhoud. Dat maakt het zo interessant.”

Mentale gezondheid
Zijn doel? Op de lange termijn: zoveel mogelijk internationale studenten zich thuis laten voelen bij Fontys en in Nederland. Op de korte termijn: de Docent van het Jaar-verkiezing winnen.

“Ik ga voor de titel en voor de eer, maar ook voor de 5.000 euro aan prijzengeld voor onderwijsvernieuwing. Met dat bedrag wil ik twee dingen doen: een tool ontwikkelen waarmee lesgeven in het Engels makkelijker wordt gemaakt en onderzoek doen naar de mentale gezondheid van internationale studenten. Het is immers niet niks om in je uppie in een vreemd land te studeren, vaak zonder woonruimte of andere basisbehoeften.”

Van alle vijf genomineerden zijn inmiddels interviews op de website van Bron verschenen. Lees hier de verhalen terug van Caspar van Hilten, Lars Hagen, Marcel van den Heuvel en Glenn Schroeders. [Karen Luiken]

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd

Hans Idema
January
2024
Met welgemeende felicitaties richting de andere winnaar...: gezien het aantal en de inhoud van alle Bron-reacties op de kandidaten roepen wij van TB (Technische Bedrijfskunde) toch Latief van TB nog maar weer eens uit tot onze winnaar! :-P.
Annet
2023
In het artikel staat helaas niet vermeld maar Latief werkt bij BEnT - Technische Bedrijfskunde. Een prettige collega die ook binnen het team de visie en (on-)mogelijkheden van studenten weet te vertolken. Succes Latief!
Aryaveda Bachtiar
2023
Mr. Latief is a great teacher, he is always there when the students struggle. And it is always nice to talk to him because he is always supportive and helps students to strive for greatness! Legend!
Muriel
2023
Latief is echt een topper! Zijn betrokkenheid is enorm en hij staat altijd klaar voor iedereen, voor studenten maar ook voor collega's. Heel blij met hem als collega.
Erik-Jan Stroetinga
2023
Latief is niet alleen een zeer betrokken docent, maar ook een heel prettige collega waarmee je ook inhoudelijk kunt praten over didactiek en cultuur van buitenlandse studenten. Hij staat altijd klaar voor het geven van advies.
Angelina
2023
Heel aardige leraar met veel humor! Hij komt altijd positief over en heeft zeker veel (mentale) ondersteuning aangeboden tijdens m’n studie aan Fontys!
Succes!
Hajar Bouzidi
2023
Ik had het geluk een geweldige leraar, Latief, te hebben die echt een verschil maakte in mijn studie. Zijn begeleiding ging verder dan alleen feiten aanwijzen - hij gaf oprecht advies dat mijn benadering van leren vorm heeft gegeven. Hij kon uitdagende onderwerpen nemen en deze op een manier uitleggen die alles begrijpelijk maakte. Ik ben veel van mijn studie succes aan Latief verschuldigd, dankzij zijn toewijding en effectieve lesmethoden en hulp.
Kim van Deursen
2023
Een docent met echt een hart voor de zaak. Fantastische collega, overal voor te porren en altijd met een glimlach. Niet voor niks dat alle internationale studenten zo met hem weglopen. Ik duim voor je, Latief!
Bilal Najja
Beste leraar ooit!