december

Susan Beckers: 'Mijn droom is uitgekomen'

Sommige kinderen dromen ervan om beroemd te worden, anderen willen met dieren werken of rijk worden. Maar Susan Beckers, werkzaam bij de lerarenopleiding in Sittard, heeft altijd de wens gehad om leraar te worden. “Het is zo’n mooi beroep.”

Jaren geleden liep de 36-jarige Beckers nog als student rond op de FLOS, nu geeft ze er zelf les. “Ik was 25 toen ik solliciteerde bij de pabo”, vertelt ze. “Ik dacht dat ik de baan nooit zou krijgen, maar ik bleek ongelijk te hebben. Ik werd aangenomen.”

Na drie jaar bij de pabo te hebben gewerkt maakte ze de overstap naar de lerarenopleiding. Haar eerste kindje was toen net geboren. Ze ging aan de slag als opleidingscoördinator en docent Nederlands. Dat laatste doet ze nu nog steeds, combinerend met het geven van vakken zoals historische letterkunde en vakdidactiek jeugdliteratuur.

Susan Beckers“Mijn droom is uitgekomen”, zegt ze. “Ik heb altijd juf willen worden, dat was echt mijn droom. Ook al werd het me afgeraden toen ik op het vwo zat. Ik zou niet genoeg doorgroeimogelijkheden hebben, zeiden ze toen. Ik heb het advies afgewimpeld en ben gewoon naar de pabo gegaan. Beste keuze ooit.”

Docent van het jaar
Beckers is in de race voor de titel van Docent van het Jaar. Ze heeft geen idee waarom ze genomineerd is, door wie ze genomineerd is en wanneer dat is gebeurd. Maar ze is er blij mee. “Ten eerste omdat het natuurlijk een groot compliment is, maar ook omdat ik dit moment goed kan gebruiken om het leraarschap positief op de kaart te zetten.”

Wanneer Beckers gevraagd wordt naar haar beste kwaliteiten, zegt ze bescheiden: “Ik denk dat mensen in mij waarderen dat ik overal het goede probeer uit te halen. Maar ik wil mijn studenten ook meenemen in alles wat ik doe. Dat werkt blijkbaar.”

Mocht Beckers de titel winnen, dan deelt ze die het liefst met al haar collega’s. “Er werken hier zoveel goede, leuke en fijne docenten. Waarom ben juist ík dan degene die genomineerd is? We zijn een team, we doen het samen. Als ik de prijs win, vind ik dat al mijn collega’s er een deel van verdienen. We maken er met z’n allen wat moois van.”

Boodschap
Winst of geen winst, Beckers blijft doen waar ze zo van houdt: studenten opleiden tot docent. Altijd met de boodschap dat ze tijdens hun leerproces fouten mogen maken. “Leren is ook vallen. Je gaat struikelen, je gaat omvallen, je gaat fouten maken. Maar dat hoort erbij en is misschien zelfs wel hard nodig. Toen ik op de pabo zat, zei mijn begeleider altijd: het gaat er niet om dat je valt, maar dat je weer opstaat.”

Een andere les die Beckers haar studenten mee wil geven, is een tekst die Toon Hermans in een van zijn liedjes zingt. "Als je lachen kan, moet je het doen.” [Karen Luiken]