december
2022

Studenten en drugs: 'Ik functioneerde niet meer zonder'

Of het nou gaat om de natuur, families of studenten, drugs hebben op heel veel verschillende vlakken een flinke impact. Tijdens een summit in Eindhoven, georganiseerd door studenten van de minor EmbraceTEC van Pulsed, werd er uitgebreid bij stilgestaan.

Vijf weken geleden startte Pulsed met een project over drugs. Met als hoofdvraag: wat is de impact van drugs op Eindhoven? Tientallen studenten van verschillende studies en met diverse nationaliteiten bogen zich over die vraag. De een met de focus op drugs en het hoger onderwijs, de ander op drugs en de gevolgen voor de natuur.

BartStudent Bart richtte zich samen met zijn groepje op de families van drugsgebruikers. Hij maakte een expositie over Dennis Grotenhuis, die jarenlang verslaafd is geweest. Bezoekers krijgen te horen hoe de Eindhovenaar, voor sommigen beter bekend als Denvis, op zijn zevende begon met het drinken van bier. Een jaar later rookte hij zijn eerste sigaret.

Watervergiftiging
Er zijn door Bart en zijn medestudenten veel gesprekken gevoerd. Met Dennis uiteraard, maar ook met allerlei andere mensen. Twee daarvan: de ouders van de in oktober overleden student Isa. Zij ging vlak voor de herfstvakantie naar een feestje, gebruikte daar voor de eerste keer xtc en overleed aan watervergiftiging.

“Het gesprek met Isa’s ouders was heel intens”, vertelt Bart. “Ze hebben alles verteld. Over het moment dat hun dochter naar het feestje ging, maar ook over een gesprek dat ze een week daarvoor met haar hadden gevoerd. Ze hebben toen openlijk met elkaar over drugs gepraat. Het was geen verboden iets.”

Bart heeft ook over zijn eigen drugservaringen verteld. “Want ik ben geen heilige op dat gebied”, geeft hij toe. “Ook ik ga af en toe naar festivals en gebruik dan drugs. Isa’s ouders zijn daar niet op tegen. Ze hopen vooral dat er vaker gepraat wordt over de risico’s. Als je gebruikt, doe het dan op een veilige manier.”

Het gesprek heeft er bij de student flink ingehakt, maar het heeft ook zijn ogen doen openen. “Ik zeg niet dat ik nu nooit meer drugs ga gebruiken, maar ik ben me er wel bewuster van. Als ik vrienden met een zakje wit poeder zie en ze er een snuifje van zie nemen zonder dat ze überhaupt weten wat het is, zou ik daar nu wel iets van zeggen.” [Tekst gaat verder onder de foto]

Een andere student met een andere kijk op dit onderwerp dan veel van zijn medestudenten, is de 22-jarige Glenn. Hij is vier jaar lang verslaafd geweest aan drugs. “Het begon allemaal toen mijn vader plotseling overleed”, vertelt hij. “Daar had ik had ik het heel moeilijk mee.”

GlennGlenn zocht naar afleiding. Naar iets waar hij wél gelukkig van kon worden en waardoor hij even niet aan al zijn pijn en verdriet hoefde te denken. “Ik greep naar de wiet. Het begon klein, maar ging steeds verder. Op een gegeven moment was ik gewoon verslaafd.”

Twee jointjes per dag werden er al snel steeds meer. Glenn blowde niet alleen ’s avonds meer, maar ook voor school. “Ik functioneerde niet meer zonder. Ik kreeg dan foute gedachtes. Had veel vragen over het plotselinge overlijden van mijn vader. En er waren familieproblemen, ook daar had ik mijn vraagtekens bij.”

Motivatie
Tot vier weken geleden was Glenn nog verslaafd, maar inmiddels is hij helemaal clean. Het Pulsed-project zag hij als motivatie om te stoppen. Dat is gelukt. “Ik heb nu drieënhalve week geen wiet meer gerookt. De neiging om het wel te doen, heb ik gelukkig niet meer, maar de ‘routine’ mis ik wel.”

De student zoekt afleiding om aan andere dingen te kunnen denken. Hij gamet veel - heeft dat voorheen zelfs op professioneel niveau gedaan - en is graag bij Pulsed. “Over een paar maanden is deze minor afgelopen. Daar baal ik van. Ik ben heel graag bij Pulsed, soms zelfs liever dan dat ik thuis ben. Mijn thuissituatie is nog steeds niet altijd fijn.” [Karen Luiken]

Heidi van den Hout
December
2022
Prachtig wat jullie gedaan hebben. Onderwijs over het leven zelf. Door én voor studenten. En over een heel belangrijk onderwerp. Complimenten.
Gert van der Stelt
December
2022
Het was een prachtige dag om te organiseren en bij te mogen zijn. De studenten hebben écht nieuwe inzichten opgedaan tijdens deze challenge, en zoals je kunt lezen zijn er ook veel persoonlijke stappen gezet. Volgend jaar willen we de tweede editie opzetten van het event IMPACT, dus mochten er mensen zijn die graag willen samenwerken; neem zeker contact met me op!
g.vanderstelt@fontys.nl

Bedankt nogmaals Karen voor het samenvatten van een bijzondere leerervaring in dit artikel.