november

Drugs en de impact ervan: 'Moeten we bespreekbaar maken'

Nederland staat om heel veel dingen bekend. Om molens, klompen, stroopwafels en kaas. Maar ook om drugs, een onderwerp waar Fontys Pulsed met een nieuw project aandacht aan wil besteden.

Drugs en de daarbij behorende drugscriminaliteit zijn een groot probleem. In heel Nederland en daarmee ook in Eindhoven. “Er gebeuren veel nare dingen op het gebied van drugs”, legt Pulsed-lid Gert van der Stelt uit tijdens een kick-off van het project. “Voor de herfstvakantie overleed er zelfs nog een Fontys-student aan de gevolgen van xtc-gebruik.”

Er moeten dingen veranderen, vindt Van der Stelt. En daarmee bedoelt hij niet dat drugs verboden moeten worden. Jongeren moeten lekker zelf weten of ze het wel of niet gebruiken. Nee, er moet impact gemaakt worden. En de gevaren en gevolgen van drugsgebruik moeten bespreekbaar gemaakt worden. “Dat willen we doen met een nieuw project dat vijf weken zal duren.”

In die vijf weken doen zo’n negentig studenten in negen aparte groepjes onderzoek naar verschillende disciplines. De één richt zich op drugs in combinatie met het voortgezet of hoger onderwijs, de ander op families en communities.

“We willen een impact maken op de mensen in Eindhoven, maar hopelijk ook op de mensen daarbuiten”, zegt Van der Stelt. “We gaan een summit realiseren, een bijeenkomst waar mensen met alle achtergronden welkom zijn om te leren over de drugsimpact in Eindhoven.”

Het is de bedoeling dat de deelnemende studenten allemaal met een eindproject komen. Of dat nou in de vorm van een game is, een website of iets anders: alles mag. Elk idee is welkom. “Het is vooral belangrijk dat de studenten dingen doen waar ze zelf over willen leren.”

Twee van die studenten zijn Jasper en Thomas. Zij zijn benieuwd wat ze allemaal te weten zullen komen over de wereld die achter drugs schuilgaat. “We hebben allemaal met drugs te maken”, zegt International Business-student Thomas.

“Wij ook met onze vrienden in het weekend. Het is interessant om het daarover te hebben. Normaal zie je alleen de kant van het gebruiken, maar nu gaan we ook meer leren over het concept erachter. Het is natuurlijk verschrikkelijk dat mensen al op jonge leeftijd kapot gaan aan drugs.”

Jasper, die Business Innovation studeert, heeft ook zin in het project. “Het lijkt me een heel interessant onderwerp. We gaan zelf de straat op om onderzoek te doen en ik verwacht dat we daardoor veel nieuwe inzichten gaan krijgen.”

Om alle studenten extra enthousiast te maken, zijn er woensdag tijdens de kick-off van het project twee gastsprekers aanwezig. De eerste is Deborah Restiau Lit van de Backbone Academy. Zij vertelt over haar werk met mensen die in de criminele wereld drugs gebruiken. Ze heeft het over trieste gevallen, maar vooral over de succesverhalen.

“Ik heb een man ontmoet die in de drugscriminaliteit zat. Hij was altijd bang, keek altijd over zijn schouder. Slapen ging niet. Hij is zelfs vrienden verloren door criminele afrekeningen. Maar inmiddels is hij een vader van drie en heeft hij zijn leven gebeterd”, aldus Restiau Lit. “Wij helpen mensen met hun problemen. Helpen ze van hun verslaving af of zoeken mee naar een baan.”

De tweede gastspreker is Dennis Grotenhuis, voor sommigen beter bekend als Denvis. Hij stelt zichzelf voor als verslaafde. Drugs en alcohol waren ooit zijn beste vrienden, maar zijn inmiddels zijn grootste vijanden. “Ook al heb ik inmiddels negen jaar geen drugs of alcohol gebruikt, ik ben nog steeds verslaafd.”

Grotenhuis begon al op jonge leeftijd met gebruiken. “Ik was een wild kind en heb gefeest. Veel gefeest. Trad op met mijn band, dronk veel en gaf het geld dat ik verdiende uit aan dealers. Ik feestte iedere avond alsof het oudejaarsavond was. Maar negen jaar geleden kickte ik af en gooide ik mijn leven compleet om. Ik ben geen fan meer van drugs en alcohol, maar ik begrijp dat jongeren hier wel geïnteresseerd in kunnen zijn.” [Karen Luiken]