door Noëlle van den Berg,
april

Achteraf betalen: een gevaar of niet?

Nieuwe kleding of een leuke gadget gespot, maar weet je nog niet zeker of je het wil houden? Dan bestel je toch gewoon met betaaldiensten zoals Klarna of Riverty. Of is dat niet slim? De Autoriteit Financiële Markten (AFM) waarschuwt jongeren voor dit soort ‘Buy Now, Pay Later’ (BNPL) aanbieders.

Het aantal transacties van BNPL-aanbieders onder jongeren stijgt ieder jaar flink. Volgens de AFM een riskante en zorgwekkende ontwikkeling, want jongeren zijn financieel kwetsbaarder omdat zij vaak nog geen financiële buffer hebben opgebouwd. Wanneer er een nieuwe rekening verschijnt, kan dat dan ook voor betaalproblemen zorgen.

Wanneer je die rekening niet kan betalen of te laat betaalt, loop je het risico op extra kosten, zoals aanmaningskosten of rekeningen van incassobureaus. Ook daar krijgen jongeren steeds meer mee te maken. Het is niet bekend om hoeveel studenten het bij Fontys gaat. Uit een rondvraag bij dienst Studentvoorzieningen en de vertrouwenspersonen die Fontys kent, blijkt dat er geen zicht is op het aantal studenten die hiermee in aanraking zijn gekomen.

Cijfers of niet, toch maken studenten wél gebruik van de betaaldiensten. Zoals Melanie, student aan de Master Advanced Nursing Practice. Ze is zich bewust van de gevaren, maar koopt haar kleiding bijna altijd met Klarna. “Dat doe ik voornamelijk omdat ik niet weet of ik iets wil houden. Daarom pas ik het altijd eerst en kijk ik of ik het wat vindt. Als dat niet zo is heb ik nog niets betaald en hoef ik ook niet te wachten totdat mijn geld is teruggestort.”

Student MirtheOnaangename verrassingen
Studiegenoot Kim rekent haar bestellingen altijd direct af. “Ik wil gewoon weten of ik iets kan betalen en zit niet te wachten op onaangename verrassingen. En als ik geld terug krijg van een mislukte aankoop, zie ik dat gewoon als een leuke bijkomstigheid.”

HRM-student Mirthe sluit zich daar volledig bij aan. “Je moet, ook als student, inzicht hebben in je eigen geldzaken. En geld dat je niet hebt, kun je niet uitgeven. Zo simpel is het.” Rechtenstudent Benthe is nog wat voorzichtiger. “Ik ben van mezelf heel chaotisch en ben door het gebruik van dit soort diensten bang dat ik uiteindelijk vergeet om mijn rekeningen te betalen.”

Haar klasgenoot Lara ziet dat weer net anders. Zij gebruikt Klarna of Riverty vaak bij het online shoppen als ze weet dat ze aan het einde van de maand weer salaris krijgt. “Dan weet ik zeker dat ik het terug kan betalen. Ik let daarbij wel altijd op dat ik niet boven de 200 euro aan producten bestel.”

Toch snapt Masterstudent Melanie wél dat de betaaldiensten voor problemen onder jongeren kunnen zorgen. “Als je alles maar via Riverty bestelt en na dertig dagen ineens alles terug moet betalen, kan dat flink oplopen. Ik ben daarentegen geen ‘jonge student’ meer en heb een financiële buffer waarmee ik zulke rekeningen altijd kan ondervangen.”

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd