door Marieke Verbiesen,
16
april
2024
|
09:57
Europe/Amsterdam

Reizen naar de campus: van belonen naar ontmoedigen

Van belonen en stimuleren naar ontmoedigen. En van de focus op medewerkers naar studenten. Dat is de volgende stap in de mobiliteitsstrategie van Fontys. Met als uiteindelijke doel het faciliteren van duurzaam te bereiken campuslocaties.

De ambitie van de nieuwe mobiliteitsagenda, die vorige week door het bestuur is aangenomen, moet Fontys weer een stap dichter bij klimaatneutraal reizen naar de campuslocaties brengen. Hoe dat inhoudelijk vorm krijgt, is nog niet helemaal duidelijk. Maar met het vaststellen van de Mobiliteitsstrategie 2024-2028 zijn wel het kader en de richting duidelijk.

De afgelopen vijf jaar heeft het Fontysbestuur met haar strategie van belonen en stimuleren vooral gefocust op medewerkers en minder op studenten. Zo is er geïnvesteerd in voorzieningen en arbeidsregelingen. Denk aan de introductie van de e-deelauto, de fietsregeling en laadlockers en laadpunten voor elektrische fietsen, die ook in de toekomst een rol blijven spelen.

Ook is er sindsdien een aangepaste reiskostenvergoeding, waarbij het gebruik van het openbaar vervoer volledig wordt vergoed en de kilometers die met de fiets en te voet een hogere vergoeding opleveren dan het gebruik van de auto.

Recentelijk nog is de kilometervergoeding voor woon-werkverkeer per fiets en te voet verhoogd van 21 eurocent naar 23 eurocent per afgelegde kilometer en de thuiswerkvergoeding van 2,15 naar 2,35 euro per dag. De auto kent een maximale dagvergoeding voor woon-werkverkeer van 2,30 euro (van 10 tot 20 kilometer) en 3,48 euro (vanaf 20 kilometer).

Bewustwording
In de afgelopen vijf jaar draaide het om faciliteren van de keuzemogelijkheden en bewustwording, en dan vooral het vergroten ervan. Het lijkt de goede kant op te gaan. “Sinds 2016 monitoren we elke twee jaar het Tanja Steenhorstreisgedrag van onze medewerkers en studenten. We zien dat tussen 2016 en 2022 20 procent van de medewerkers de auto heeft ingeruild voor een duurzame en actieve manier van reizen. In juni houden we weer een mobiliteitsenquête”, aldus Tanja Steenhorst, mobiliteitsadviseur bij Fontys.

Lag de focus de afgelopen vijf jaar op het reisgedrag van medewerkers, de komende jaren is het beleid ook gericht op studenten. “Studenten hebben altijd al een stabiele reiskeuze laten zien. Het merendeel reist met het OV, en nog een behoorlijke groep reist met de auto. We zijn heel benieuwd hoe we studenten kunnen stimuleren de overstap te maken.”

Het vermoeden heerst dat studenten na de coronapandemie meer de auto nemen, omdat deze door het thuiswerken van ouders vaker beschikbaar is, terwijl het ov tijdens de pandemie meer werd vermeden. Onder meer de enquête en een pilot van het lectoraat Smart Mobility , TU/e en Summa kunnen hier duidelijkheid in geven.”

Zoetzuur
Na het zoet is het nu - daar waar nodig – tijd voor het zuur. Hoewel de exacte invulling van de nieuwe mobiliteitsstrategie nog niet is vastgesteld, zijn er wel al een aantal ideeën. “We maken bijvoorbeeld de keuze om volgens het parkeerbeleid niet méér parkeergelegenheden bij te bouwen, omdat we streven naar groene en aantrekkelijke campuslocaties. Als de parkeerdruk vervolgens niet afneemt, kan gedacht worden aan betaald parkeren of in de toekomst wellicht aan gereserveerd of gedifferentieerd parkeren, waar bij dat laatste onderscheid gemaakt wordt in doelgroepen. “Ook dat is een stukje ontmoedigingsbeleid”, aldus Steenhorst.

Waar voorlopig niet aan gedacht wordt, is een verandering van de relatief nieuwe reiskostenregeling, verwacht de mobiliteitsadviseur. “Althans voor zo ver ik weet, want dit valt onder de verantwoordelijkheid van Fontys HR en Organisatie. Het wijzigen van de reiskostenregeling in de afgelopen jaren, is al een belangrijke wijziging.”

Verder zal de mobiliteitsstrategie niet alleen meer worden uitgevoerd door Fontys Vastgoed en Facilities, maar komt op termijn de verantwoordelijkheid ook bij andere diensten te liggen. “Dat zien we al mondjesmaat gebeuren bij Marketing, Communicatie en PR, die gaat over bewustwording in campagnes en de gegroeide samenwerking met HR en Organisatie, die de afgelopen jaren verantwoordelijk was voor de arbeidsvoorwaardelijke kant.”

Geen fietservaring
Zo zou bijvoorbeeld Fontys Studentenvoorzieningen zich wel eens kunnen gaan buigen over de impact van het reisgedrag van internationale studenten, denkt Steenhorst. “Veel van hen komen naar Nederland zonder fietservaring. Zij komen om die reden op een andere manier naar de campus, de auto bijvoorbeeld, maar dat hebben we nog niet goed in beeld. We willen ook hun ervan bewust maken dat de fiets een uitstekend middel is om je nieuwe stad beter te leren.”

De totstandkoming van zo’n multidisciplinair en dienstoverstijgend team zal stapsgewijs vorm krijgen, net als de andere doelen in de nieuwe mobiliteitsstrategie van Fontys. De centrale medezeggenschapsraad (cmr) besluit op korte termijn over de nieuwe mobiliteitsstrategie.   

Boilerplate

Fontys is volop bezig met een campagne rondom het stimuleren van fietsgebruik. Zo is er het lied Skip je waggie van de band Spijbelaar met studenten van de Rockacademie en gisteren is de Fietschallenge van start gegaan in samenwerking met onder andere Brainport Bereikbaar. 

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd

Reacties 1 - 5 (5)
Bedankt voor uw bericht.
Eric
22
April
2024
Je zou ook eens kunnen overwegen te vragen waarom medewerkers en/of studenten met de auto naar Fontys komen. Ikzelf woon in een dorp ZONDER OV, en ben ofwel een half uur fietsen of 15 minuten autorijden verwijderd van het dichtstbijzijnde station. Nog even los ven de overstap etc etc. en de aanzienlijk langere reistijd met het OV. Aangezien ik ook 's avonds nog activiteiten heb kan ik het mij niet permitteren elke avond na 19 uur thuis te komen. Ik kies er dus bewust voor om met de auto te komen ook al kost mij dit iedere werkdag al flink geld. Nog afgezien van het feit dat ik hiermee tevens flexibel ben als een bespreking 5 minuten uitloopt, terwijl mijn met het OV reizende collega's al voortijdig weglopen !
ton
22
April
2024
het is jammer dat de collega`s uit duitsland en belgie niet zijn meegenomen in dit verhaal.
deze hebben namelijk niet de mogelijkheid om met ov naar het werk te reizen.
dus moet er met 3,48 euro per dag dagelijks geld bij om te gaan werken.
Pat
22
April
2024
Al het onderscheid dat wordt gemaakt, is voor iemand wel oneerlijk. Als je dichtbij woont in een buitengebied, dan kunnen je vervoersalternatieven veel minder zijn dan voor iemand die verder weg woont, maar wel tegenover een station. Als je beperkingen hebt ten aanzien van mobiliteit (oudere werknemers bv) dan zijn je mogelijkheden wellicht ook wat beperkt. Geef iedereen dezelfde km vergoeding (dan is er ook een prikkel om dichterbij te gaan wonen) en laat iedereen betalen voor parkeren, of niemand. Dit is in de uitvoering ook verreweg het meest simpel.
Hans
19
April
2024
Nog zoiets oneerlijks; om extra te stimuleren dat medewerkers met een enkele reisafstand tussen woonadres en standplaatsadres van 10 km of meer deze afstand per fiets afleggen, dan verstrekte Fontys tijdelijk een extra netto Fietssubsidie van maximaal € 1.000. Als je NIET kunt controleren of de medewerker daadwerkelijk met de fiets naar het werk komt dan moet je dit NIET doen. Dit voelt zo oneerlijk, juist de medewerkers die minder dan 10 km van hun standplaats wonen komen met de fiets.
Jeroen
19
April
2024
Eens, Hans. Moest het toen ook twee keer lezen omdat ik het onlogisch vond. Volgens mij kun je met de HR2day-declaraties redelijk eenvoudig zien wie het meest met de fiets komt. Maar als je al met de fiets kwam, hoeft dat blijkbaar niet meer beloond te worden.
Monique
22
April
2024
Helemaal mee eens. Zeker als je maar 300 meter 'tekort' komt. Destijds ook al aangekaart bij HR.
Hugo
19
April
2024
Jammer dat de focus intern ligt. Venlo is vanuit het zuiden moeilijk met de trein te bereiken. De overheid heeft een goede (zelfs bijna deur tot deur) snelweg A73 liggen. Openbaar vervoer komt niet eens in de buurt. Beloftes voor een intercity liggen er al jaren. Op dit moment is een reistijd met openbaar vervoer 300% en meer langer dan met de auto. Dit geldt voor zowel medewerkers als studenten. Jammer dat de er niet gekeken wordt naar mogelijkheden en regelingen met bijbehorende vergoedingen per Fontys vestiging. De visie lijkt steeds kortzichtiger te worden opgelegd in uitvoering. Praat eens met mensen op de verschillende locaties.