maart
2024

Spijbelaar spoort aan: ‘Skip je waggie, neem de fiets’

Hoe krijg je mensen uit de auto en op de fiets? Met een leuke beat en veel humor. De band Spijbelaar, met studenten van de Rockacademie, maakte in opdracht van Fontys een song en videoclip om medewerkers en studenten te motiveren om meer te gaan fietsen. Skip jij binnenkort ook je waggie?

“De opdracht is ons op het lijf geschreven”, zegt zangeres Loïs, tweedejaarsstudent aan de Rockacademie in Tilburg. Samen met Sam (zanger), Joep (rapper), Cas (bassist), Jamie (drummer) en Ian (gitarist) schreef de band in één dag het lied ‘Stap uit’, en binnen een week was de hele song af. Alleen de videoclip moest toen nog opgenomen worden.

Loïs: “Met ons lied willen we mensen motiveren om uit de auto te stappen en meer te gaan fietsen. Daar staan we als band helemaal achter. Fietsen is gezond en beter voor het klimaat. Zelf heb ik geen rijbewijs. Alleen met de band rijden we af en toe naar een gig, omdat het niet anders kan.”

Gekke scènes
Toch wilde de band niet met het vingertje wijzen. “We willen mensen motiveren om de fiets te pakken, zonder dat we ze aanspreken op ‘slecht’ gedrag. Daarom hebben we in onze videoclip veel gekke scènes verwerkt en laten we zien hoe leuk fietsen is. Humor met een serieuze ondertoon.”

De titel van de song heeft de band bewust gekozen, aldus Loïs. “Met ‘Stap uit’ willen we niet alleen de boodschap meegeven om de auto te laten staan, maar vragen we ook om afstand te doen van een routine en een nieuwe gewoonte te ontwikkelen. Het is eigenlijk best een activistisch lied geworden.” [Tekst gaat verder onder de foto]

De opdracht was heel duidelijk, afgebakend zelfs. Maar in plaats van zich beperkt te voelen, hielp het de band om knopen door te hakken. De bandleden kregen wel alle creatieve vrijheid. En dat is terug te horen. “Onze naam is verbonden aan het lied en het is straks ook te beluisteren via muziekstreamingsdiensten, dus we wilden wel dat we erachter konden staan”, zegt Loïs.

Ze schreven de tekst deels in de taal die studenten onderling gebruiken. ‘Skip je waggie’ bijvoorbeeld, dat ‘kom uit je auto’ betekent. “Wat het voor ons makkelijk maakte, is dat we zelf de doelgroep zijn.”

Peer-to-peer
Op 22 maart is de officiële releasedatum, maar deze week is de teaser van ‘Stap uit’ al klaar. Fontys is meer dan tevreden met het resultaat. “Het is echt een fantastisch lied geworden”, zegt Tanja Steenhorst, projectleider Mobiliteit bij de dienst Huisvesting en Facilitaire Zaken. “Het is helemaal van deze tijd en ik vind het bijzonder knap dat ze alle aspecten waarom je beter met de fiets kunt gaan, hebben weten te verwerken.” [tekst gaat verder onder de video]

download
Teaser Spijbelaar

De song van Spijbelaar is de aftrap van een terugkerende campagne die van maart tot en met september loopt. “We streven naar een duurzame en gezonde bereikbaarheid van onze onderwijslocaties. En dit is een ideale periode om weer meer te gaan fietsen en mensen daadwerkelijk te activeren de auto vaker te laten staan”, verklaart Steenhorst.

Dit keer wilde Fontys niet alleen medewerkers bereiken met de campagne, maar juist ook studenten. “Daarom hebben we bewust gekozen om studenten een lied te laten maken, peer-to-peer. Hoe tof is het dat we studenten in eigen huis hebben die dit kunnen doen? Daar zijn we echt heel trots op. We hopen dat niet alleen de campagne succesvol wordt, maar dat we hiermee ook een bijdrage leveren aan het succes van de band.” [Marieke Verbiesen]

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd

Michaël
March
2024
Ontzettend gaaf! Weer een goede track en hele toffe clip. Ik ben fan van Spijbelaar!