Tilburg,
november
2023

Laadlocker moet brand door e-bikeaccu voorkomen

Je ziet ze steeds vaker: elektrische fietsen. Ook bij Fontys. Overdag liggen de accu’s meestal in de gebouwen aan het stopcontact. Dat is niet zonder risico, weet Yvette de Kruijf-Laros van Fontys Huisvesting en Facilitaire Zaken. “De accu’s kunnen oververhit raken en brand veroorzaken.” Met de komst van laadlockers wil Fontys de brandveiligheid in haar gebouwen waarborgen.

Mensen zijn zich volgens De Kruijf-Laros niet bewust van het risico. “Ik ook niet. Totdat we met deze pilot begonnen. Het is namelijk zo dat tijdens het laden de accu te warm kan worden waardoor er rookvorming kan ontstaan. Inademing en aanraking van de rook van lithiumionaccu’s is zeer gevaarlijk voor de gezondheid. De consequenties daarvan zijn niet te overzien. Dat willen we uiteraard voorkomen.”

Eenvoudig in gebruik
Het risico neemt toe naarmate er meer mensen met e-bikes naar Fontys komen en hun accu’s binnen opladen. Om de brandveiligheid te waarborgen zijn deze week als proef 24 rvs-laadlockers geplaatst bij de fietsenstallingen op campus Stappegoor in Tilburg. Zestien lockers zijn te vinden in de openbare fietsenstalling in gebouw P8 en acht staan naast het hek van de afgesloten fietsenstalling bij gebouw P7. Alle lockers zijn door iedereen te gebruiken: medewerkers, studenten Installatie van de laadlockers in de fietsenkelder bij P8en ook externe bezoekers.

“Ze zijn heel eenvoudig in gebruik”, vertelt De Kruijf-Laros. “Je legt de accu in een locker en sluit hem met je eigen lader aan op het stopcontact waarvan elk kluisje is voorzien. Nadat je het deurtje hebt gesloten, stel je een eigen code in om de locker te vergrendelen. Als je vertrekt, open je de locker met dezelfde code. Het kluisje komt dan weer vrij voor gebruik door een ander.”

Hoewel de lockers zijn voorzien van stopcontacten met een juist wattage, zijn de accu’s nog steeds ontvlambaar. Maar omdat ze zitten opgesloten in een kleine rvs-ruimte kan de brand niet meer uitslaan. De lockers werken brandvertragend. Ook zijn bij  de lockerlocaties in de fietsenkelders rookmelders geplaatst. “Mocht er toch brand uitbreken, dan kunnen we snel ingrijpen”, aldus De Kruijf-Laros. “De schade zal beperkter zijn en er is geen schade aan de gebouwen.”

De laadlockers zijn eenvoudig in gebruikDiefstal voorkomen
Facilitymedewerkers zien tijdens hun rondes door de gebouwen dat er significant meer accu’s binnen worden opgeladen. Vooral sinds Fontys een actief mobiliteitsbeleid voert waarbij medewerkers en studenten worden gestimuleerd om (vaker) duurzaam te reizen, is het aantal e-bikers gestegen. “Dat vinden we super om te zien”, zegt De Kruijf-Laros. “Een locker vlak bij de plek waar je je fiets hebt gestald, is niet alleen brandveilig, het is ook handig en voorkomt diefstal.”

Daarbij plaatst De Kruijff-Laros wel de kanttekening dat het uitgangspunt is om de accu thuis op te laden. “We kunnen niet oneindig veel lockers faciliteren. De actieradius van een recente e-bike zou voldoende moeten zijn voor een retourtje naar Fontys. Als je dan een keer moet bijladen, kan dat in ieder geval op een brandveilige manier.”

Opschalen
De komende maanden wordt nauwkeurig gemonitord hoe vaak er gebruik wordt gemaakt van de laadlockers. De Kruijf-Laros: “We zullen mensen die hun e-bikeaccu alsnog mee naar binnen nemen wijzen op het belang van de laadlockers en ze aansporen om ze te gebruiken. Als blijkt dat de lockers vaak bezet zijn, schalen we direct op. Ook zijn we ons al aan het oriënteren om laadlockers te plaatsen op andere locaties.”

Met de laadlockers loopt Fontys vooruit op een wettelijk verbod op het opladen van e-bike-accu’s in openbare ruimten. Het duurt nog wel even voordat de wet er is, weet De Kruijf-Laros. “Maar daar willen we niet op wachten. De veiligheid van de mensen in onze gebouwen heeft prioriteit.” [Marieke Verbiesen]

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd

Hans Dictus
2023
Ik heb vorige week mijn BHV-kennis opgefrisd en vind de laadlockers dus een goed idee. (-: Maar staan ze bij P7 niet buiten de fietsenstalling, op een niet af te sluiten terrein? Dan zijn ze inderdaad door iedereen te gebruiken.
Yvette
Hi Hans,
Campus Stappegoor heeft hekken, dus buiten openingstijden is het terrein afgesloten en zijn de lockers niet bereikbaar. Tijdens openingstijden zijn ze voor zowel medewerkers als studenten te gebruiken. We monitoren het gebruik en bij oneigenlijk gebruik, kijken we uiteraard naar oplossingen daarvoor.
Hans Smaal
2023
Ik kwam op een congres onlangs de start-up ChargeHive tegen en wilde die onder jullie aandacht brengen. Zie ik nu dat we zoiets al hebben! Mooi.