juli

‘Zorg dat grensoverschrijdend gedrag bespreekbaar is’

Seksueel grensoverschrijdend gedrag bij studentenverenigingen en -evenementen komt nog steeds voor, bleek ook deze week weer. Hoe proberen organisaties als Fontys en studentenverenigingen dit tegen te gaan, bijvoorbeeld tijdens hun introweek?

Onder de noemer ‘Ben je oké’ startte Rutgers, kenniscentrum rond seksualiteit, vorige week een campagne om deze delicten te voorkomen.

Casper van DijkDit jaar kwam bij Fontys in Tilburg een geval van grensoverschrijdende gedrag van een NOS-journalist aan het licht, uit 2014. Hij flirtte tijdens het introductiekamp van Fontys Hogeschool Journalistiek (FHJ) op ongepaste wijze met mannelijke eerstejaarsstudenten.

Wakker geschud
Vandaar dat er bij RAAK, de studievereniging van FHJ en organisator van het introductiekamp, goed is nagedacht over dit onderwerp.

“Dat geval uit 2014 heeft ons wel wakker geschud”, vertelt Casper van Dijk, één van de twee voorzitters van RAAK. “We hebben daarom besloten om in de voorbereidingsweek duidelijk te laten merken dat we er zijn als dit soort dingen gebeuren.”

RAAK hanteert een zero tolerance-beleid op dit gebied, geeft hij aan. “We gaan sowieso het gesprek aan en treden hard op bij dit gedrag. Iemand kan worden weggestuurd en dan wordt ook de directeur van FHJ ingeschakeld. We gaan op kamp met 200 mensen en moeten ervoor zorgen dat het veilig en leuk is. Wij vinden het daarom belangrijk dat er altijd een vertrouwenspersoon aanwezig is.”

Voorzitter Rick Bos van PlatoPlato
Dit jaar heeft de Tilburgse studentenvereniging Plato een lid geroyeerd vanwege seksueel grensoverschrijdend gedrag. Daarom staat de vereniging extra op scherp.

“Als het gaat om dit gedrag is bij Plato nagedacht over: wat doe je vooraf en wat achteraf?”, legt voorzitter Rick Bos (22) uit. “Het begint bij simpele dingen om te zorgen dat dit niet plaatsvindt bij ons.”

Goed overzicht houden bij feesten waar alcohol wordt geschonken, is één ding. “Maar als mensen na onze feesten naar huis gaan, kijken we hoe zij zich gedragen in de buurt. Er zijn een man of tien uit onze organisatie die daar altijd scherp op zijn.”

“Mocht er toch iets gebeuren, dan kan iemand altijd terecht bij onze vertrouwenspersoon. Deze hebben wij sinds dit jaar in het leven geroepen”, zegt Rick.

(Tekst loopt door onder foto)

Veel Fontys-opleidingen komen tijdens de introweek samen op het Purple Festival. Een woordvoerder van Fontys zegt dat de organisatoren zeker aandacht hebben voor ongewenst gedrag, maar hoe ze dat precies aanpakken, is nu nog niet duidelijk.

“De gedachte is om informatie te verspreiden via de programmaboekjes die alle eerstejaars krijgen. Het kan ook aan bod komen bij de instructies door de zogenoemde intro-papa's en -mama's. Verder gelden ook bij Purple de algemene gedragsregels van Fontys”, zegt de woordvoerder. (Tekst loopt door onder foto)

Door de hoge drempel om over zo'n gevoelig onderwerp te praten, is het belangrijk voor studenten om te weten waar ze terecht kunnen.

Lies LeijsFontys-studentendecaan Lies Leijs zegt dat je bij noodgevallen op een Fontys-locatie zelfs bij de receptie kunt aankloppen. “Daarnaast kan je sowieso altijd bij een vertrouwenspersoon van Fontys terecht en online bij ons infopunt veiligheid.”

“Als het gebeurt op een introductiekamp kan je je direct melden bij de eerstverantwoordelijke die aanwezig is. Dat is een studieloopbaanbegeleider of een intro-papa of -mama van je groepje.” Dit moet weer leiden tot vervolgstappen.

Bespreekbaar maken
Leijs heeft ook een tip voor organisatoren van de introweek: zorg dat het bespreekbaar is. “Slachtoffers voelen zich vaak schuldig en dat is niet oké. Zorg dat zichtbaar is hoe je tijdens de introductie omgaat met grensoverschrijdend gedrag. Hierdoor voelen studenten zich eerder uitgenodigd om er wat van te zeggen.” [Kasper Wienk]