januari

Veel succesvolle FHK-studenten, maar waar komt dat door?

Duncan Laurence, Yvonne Jaspers en Jacqueline Govaert hebben één ding met elkaar gemeen: ze studeerden allemaal aan de Hogeschool voor de Kunsten en braken na hun studie door. En bovendien zijn ze lang niet de enigen. Waar komt het succes van dit instituut vandaan?

Veel bekende namen die je nu op podia ziet staan of op de radio hoort, deden in Tilburg hun kennis op bij Hogeschool voor de Kunsten. Het Fontys-instituut heeft honderden, misschien zelfs wel duizenden, succesvolle artiesten afgeleverd.

Wilskracht
Naast de eerdergenoemde namen hoort ook Danny Vera in dit rijtje thuis. Net zoals Eefje de Visser, Pearl Jozefzoon, Floor Jansen, dj Hardwell en Leaf. Allemaal zaten ze ooit in de collegebanken van Fontys, een plek waar Tristan van der Lingen zich nu nog steeds regelmatig bevindt.

Tristan van der Lingen is te zien in 'Op zoek naar'. Foto: Elvin BoerDe student zit in zijn laatste jaar van de studie Musicaltheater en doet met het programma ‘Op zoek naar...’ een gooi naar de rol van Danny in de nog te verwachten musical ‘Grease’. Hij denkt dat het succes van de studie te maken heeft met de wilskracht van de studenten.

“We willen allemaal heel graag”, zegt hij. “Je ontwikkelt een bepaalde liefde voor het vak en dat zorgt ervoor dat je alert en gemotiveerd blijft. Iedereen heeft dezelfde passie en drive om voor een droom te gaan. Voor mij is die droom momenteel het krijgen van de hoofdrol in ‘Grease’.”

Kleine kans
“Bovendien”, zegt hij, “is het heel speciaal dat er slechts een select clubje wordt aangenomen om de opleiding bij Fontys te mogen doen.” In zijn geval ging het om vierhonderd mensen die auditie deden om Musicaltheater te komen studeren. Slechts twaalf daarvan gingen door.

“Je weet dat je een speciale kans krijgt om dit vak te mogen beoefenen”, vervolgt Tristan. “Het is een eer dat jij bij dat clubje hoort. Daar wil je iets van maken.”

Mariëlle HulshoffNetwerken
Mariëlle Hulshoff, communicatiemedewerkster bij FHK, vindt het iets lastiger om antwoord op de vraag te geven. Sommigen worden er gewoon uitgepikt omdat ze iets hebben, zo klinkt haar uitleg. “Het heeft te maken met talent en hoe je je presenteert in het werkveld. Het gaat om het doen van goede audities. We leveren al jaren kwalitatief goed onderwijs en hebben goede docenten.”

Maar het zit ‘m vooral ook in het netwerk, stelt Hulshoff. “De pareltjes hebben vaak betere contacten of weten waar ze moeten aankloppen. Neem bijvoorbeeld Flemming (zanger, red.). Hij weet precies aan welke lijntjes hij moet trekken. Dat leert hij bij ons. We staan met een been in het werkveld en zorgen voor connecties.”

Toch is het volgens Hulshoff niet zo dat FHK meer succesvolle studenten heeft dan bijvoorbeeld de opleiding Economie. “Onze opleiding staat alleen meer in de spotlights dan andere opleidingen. Het ligt aan het vak. Als een econoom succesvol wordt, hoor je daar niet altijd iets van in de media. Bij onze studenten, die tijdens hun studie al in de kijker staan, gebeurt dat sneller.” [Karen Luiken]