Tilburg,

Sara en Yannick: “Opruimactie campus is een goed begin”

Met een grote gele vuilniszak en een lange grijper struinen groepjes studenten rond op en nabij campus Stappegoor. Ze houden een opruimactie in het kader van Earth Day Event. “Het is een goed begin”, zegt Sara. “We zouden dit veel vaker moeten doen.”

Earth Day Event is een initiatief van het docententeam van de lerarenopleiding aardrijkskunde. Alle studenten zijn maandagmiddag vrij geroosterd om deel te nemen aan het evenement. Maar ook geïnteresseerde studenten van andere lerarenopleidingen zijn aangehaakt.

Volgens docent Reinout Heydra is duurzaamheid hét grote thema van de komende 50 jaar, de decennia dat de huidige generatie studenten voor de klas zal staan. “Je hebt als docent een voorbeeldfunctie”, zegt hij. “Daarom loopt duurzaamheid als een rode draad door ons hele curriculum. We willen onze studenten inspireren om hieraan in hun lessen aandacht te besteden.”

Florian Dirkse, Foto: Rutger RaymakersHet goede voorbeeld geven, dat is ook wat oud-Fontysstudent Florian Dirkse al zijn hele carrière doet. Twee jaar lang zeilde hij als oceaanverslaggever de wereld rond. Wat hij aantrof aan afval in de oceanen en de gevolgen die dat heeft op onze natuur trof hem. Om die reden richtte hij samen met Boyan Slat The Ocean Cleanup op.

Als spreker houdt Dirkse lezingen om mensen bewust te maken van hun eigen bijdrage aan het afval in de oceanen. Zijn persoonlijke verhaal raakt de studenten zichtbaar. Het zet ze aan het denken over hun eigen gedrag. “90 procent van het plastic afval in de oceanen komt via de rivieren”, vertelt Dirkse. “Als iedereen elke dag iets zou opruimen van de straat, scheelt dat enorm veel afval dat daarin terechtkomt.”

Steentje bijdragen
Maar minder afval produceren en weggooien is altijd nog beter, weet de zeezeiler. Daar is Sara, student maatschappijleer, het mee eens. Ze noemt zichzelf links en is vegetarisch. Het is niet haar eerste keer dat ze met een prikstok en een afvalzak de straat op gaat. Volgens haar zou Fontys vaker een opruimactie moeten organiseren. “Het is een probleem waar iedereen een steentje aan zou moeten bijdragen.”

Maar het is een goed begin, vindt ze. "We zouden dit veel vaker moeten doen.” Behendig plukt ze met haar grijper een peuk tussen de tegels vandaan. “Er is ons verteld dat de campus elke dag wordt schoongemaakt. En toch rapen we nog heel veel afval op.” De vuilniszak vult zich binnen nog geen tien minuten met peuken, lege sigarettenpakjes, plastic, parkeerbonnen en blikjes.

Alle beetjes helpen
Sara (midden) en Yannick (rechts). “De campus is een rookvrij terrein en bij de toegangspoorten staan asbakken, toch ligt het vol met peuken.” Sara schudt afkeurend haar hoofd. “Als hier al zoveel afval ligt, hoeveel ligt er dan wel niet buiten de campus?”

Daar weet collega-student Yannick alles van. Elke dag loopt hij van de bushalte naar de campus. “Dan zie ik heel veel afval liggen, vaak kleine dingen waarvoor niet de moeite wordt genomen om het op te pakken.”

Zelf raapt hij regelmatig wat op en gooit dat dan in een vuilnisbak. Hij verbaast zich over de vele parkeerbonnen die op het terrein liggen. “Kan parkeren niet zonder bonnetjes?” vraagt hij zich hardop af. “Daar zou Fontys eens naar moeten kijken.”

Net als Sara is Yannick zich bewust van zijn eigen gedrag. Hij is veel minder vlees gaan eten en is minder gaan kopen. Toch kan het nog veel beter, vindt hij. “Deze opruimactie is goed omdat je dan naar jezelf gaat kijken. Wat kan ik bijdragen? Alle beetjes helpen.”

Duurzamer leven
Sara gaat haar leerlingen zeker inspireren om duurzamer te gaan leven. “Ze moeten weten dat we geen duurzame toekomst hebben als we niet duurzamer gaan leven.”

Het is de bedoeling om jaarlijks een Earth Day Event te houden op campus Stappegoor, drukt docent Reinout Heydra alle studenten op het hart. Een goed idee, vinden Sara en Yannick. [Marieke Verbiesen]

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd