december

Alumnus Florian Dirkse zeilde de wereld rond: 'Ga ervoor!'

Speco-alumnus Florian Dirkse besloot om na zijn afstuderen gelijk zijn grootste droom waar te maken. Hij zeilde in twee jaar de wereld rond, een reis die zijn leven veranderde.

“Ik vertrok met een schip waarmee ik nooit één meter had gevaren. Bovendien had mijn zeilpartner, oud-studiegenoot Arjen, net zes weken zeilervaring. Kortom: een hoop stress, in het begin werd ik ‘s nachts wakker van ieder denkbaar geluidje.”

Basaal
De droomreis bracht veel, waaronder de AVRO-documentaire Zee, Zout en Zeilen, een boek en inspiratiemateriaal voor de lezingen die Florian nog steeds geeft. En: er kwam nóg een tv-rol op zijn pad. Dirkse was van 2016 tot 2021 de eerste Nederlandse Kapitein Iglo in de bekende visstick-reclames. “Allemaal dingen die ik daarvoor nooit had gedaan. Ook hier geldt: hak de knoop door, spring in het diepe en begin eraan.”

Wat is het geheim van oceaanzeilen, waarom is het een inspiratiebron waaruit hij blijft putten? “Alles. Het avontuur, nieuwe culturen, volledig leven in het hier en nu. Ook is zo’n schip volledig zelfvoorzienend en vaar je op windgeneratoren en zonnepanelen. Je leven is heel basaal, omdat je continu vecht tegen de elementen. Je bent volledig één met de natuur en denkt helderder dan ooit.”

Ocean Cleanup
Eén van de dingen die opviel tijdens de tocht waren de enorme plastic eilanden die geregeld voorbijdreven. “Toen ik na terugkeer las over het idee van scholier Bojan Slat – een reusachtige veegarm om drijvend plastic op te vangen – zocht ik contact met hem. We startten samen met het uitrollen van het idee. Als vrijwilliger heb ik er twee jaar lang tachtig uur per week aan gewerkt.”

In 2015, na voltooiing van de startup-fase, stapt Dirkse uit het initiatief. “Eén van de redenen was dat ik niet meer zo veel wilde werken. Bovendien groeiden we enorm hard… Ik merkte dat mijn hart vooral bij de opstartfase lag. Meer de idealistische verkenning dan de grootschalige uitvoering.”

Afgelopen zomer maakte het team van The Ocean Cleanup bekend dat inmiddels ruim 100.000 kilo plastic is opgeruimd bij de Great Pacific Garbage Patch, een drijvende vuilnisbelt op de Grote Oceaan.

Zoekende
Bij Speco Sportmarketing in Tilburg, waar hij in 1999 begon, aardde Florian Dirkse snel. “Ik was zo’n type dat altijd de kantjes ervan afliep en via mavo en havo toch nog op het hbo belandde. In die tijd was Speco relatief nieuw.” Hij genoot van een opleiding die nog in de kinderschoenen stond. “Enthousiaste studenten én docenten zorgden voor een goede vibe. Bovendien ondervond ik als geboren Delftenaar hoe leuk Tilburg was.”  [Tekst loopt door onder foto]

Na zijn afstuderen in 2003 belandt hij al snel als co-schipper op een zeilboot die van Sint-Maarten naar Turkije voert. Het is zijn eerste oceaanreis. Die oceaan blijft trekken en na enkele 9 tot 5-baantjes als projectmanager ontstaat het plan om samen met drie oud-Speco’ers een wereldreis te maken.

“Maar mensen haken af als de consequenties van zo’n reis doordringen. Die tocht ging twee jaar duren. Ik besloot mijn baan op te zeggen en mijn huis te verkopen. En voor mijn toenmalige vriendin was het natuurlijk ook een ding…” Van de beoogde bemanning blijft ten slotte alleen goede vriend Arjan over, waarmee het grote avontuur uiteindelijk wordt aangegaan.

Dromen
De lezing die Dirkse op donderdag 8 december geeft bij het Duurzaamheidsevent van Fontys draait om het volgen van je dromen. Waarom vinden veel mensen dat zo moeilijk? “De meesten houden het liever bij dromen… De sleutel is: ga ervoor. En trek je niet te veel aan van wat anderen zeggen over de beren op de weg. Verder: trek duidelijk je plan en bereid je voor. Maar de stap daadwerkelijk zetten is het voornaamste. Als je die knoop niet doorhakt, blijft het dus bij dromen.”

Het is niet gezegd dat iedereen zijn schepen achter zich moet verbranden om de wijde oceaan op te gaan. “Ik probeer mensen vooral te inspireren om wat meer met hun dromen te doen."

"Kijk jezelf eens aan in de spiegel en vraag je af: Haal ik er alles uit? Als je er maar de helft uit haalt, geeft niet hoor. Zo lang je je maar bewust bent van die keuze. Bovendien, kleine droompjes heb je ook. Bijvoorbeeld minder gaan werken of vaker leuke dingen doen met je partner.”

Krampachtig
Wat wil hij Fontys-studenten van vandaag graag meegeven? “Als je nog niet weet wat je wilt, is dat helemaal niet erg. Veel jongeren maken zich zorgen over keuzes die ze al dan niet moeten maken… Volg je hart, je hoeft heus niet alles volgens het boekje te doen."

"Natuurlijk, je moet ergens beginnen. En je start zelden met je droombaan… Veel mensen denken trouwens wel dat het zo moet, dat het gelijk perfect hoort te zijn. Maar ga nooit te krampachtig om met verwachtingspatronen, van jezelf of een ander.” [Frank van den Nieuwenhuijzen]

De lezing van Florian Dirkse kun je bijwonen op donderdag 8 december vanaf 14 uur. Locatie: Aula W3, Campus Venlo.