'Parkeerdrukte Rachelsmolen is van tijdelijke aard'
De parkeerproblemen op en rond de campus Rachelsmolen zijn van tijdelijke aard. Het weer, de interesse voor de nieuwe gebouwen op de campus en de afronding van die nieuwbouw zorgen ervoor dat het nu nog drukker is. Vanaf januari zouden de problemen echter grotendeels opgelost moeten zijn.
Dat stelt de dienst Huisvesting en Facilitaire zaken, die al ruim twee jaar bezig is met de bereikbaarheid van de campus, vanaf het moment dat de vijf instituten die tot vorige maand nog aan de Theodor Fliedernerstraat zaten, naar Rachelsmolen zouden komen.
Zoals Bron gisteren al meldde klagen veel automobilisten over de lange wachtrijen en het feit dat sommigen hun auto in de wijk moeten parkeren. Wat dan weer leidt tot klachten van buurtbewoners. “Er zijn aangewezen plekken in de wijk, maar we merken dat er ook op plekken wordt geparkeerd waar dit niet de bedoeling is. Dat vinden we uiteraard niet wenselijk”, aldus de dienst H&F.
Een waarschuwing aan al diegenen die dit doen: Fontys heeft hierover bij de gemeente contact met de gebiedscoördinator en met handhaving, die controles op foutparkeren uitvoert en boetes zal uitdelen waar dat nodig is.
Asfalt
Meer parkeerplaatsen aanleggen, zit er in elk geval niet in. Het mag niet van de gemeente, het past niet in het duurzaamheids- en mobiliteitsbeleid van Fontys en meer asfalt draagt ook niet bij aan een groene, aantrekkelijke campus.
Aanvankelijk was nog wel uitgegaan van meer parkeerplaatsen op en rond de campus: tot een aantal jaren geleden werd in de plannen nog uitgegaan van niet één maar twee parkeergarages op de campus. Daar stak de gemeente Eindhoven echter een stokje voor: ook Fontys moest zich houden aan het beleid dat het aantal parkeerplaatsen binnen de ring kleiner moest worden om de stad bereikbaar te houden.
Sindsdien is veel onderzoek verricht en zijn plannen aangepast en nieuwe maatregelen bedacht. Veel van dat werk was ook voor iedereen zichtbaar omdat het binnen het algemene beleid over duurzaamheid en bereikbaarheid voor heel Fontys valt. Neem bijvoorbeeld alleen al de uitgebreide reiskostenvergoeding, OV-kaart, de fietsregeling en de leenauto's voor alle medewerkers.
Bijna allemaal maatregelen die autogebruik ontmoedigen en andere vervoersvormen stimuleren. Ook werden er slagbomen geplaatst zodat automobilisten die niet bij Fontys werken of studeren moeten betalen voor de parkeergarage.
Betaald parkeren
Dit laatste dreigt overigens ook voor automobilisten die wèl bij Fontys thuishoren, indien de verkeersdruk tegen alle berekeningen en verwachtingen in toch te hoog blijft. Dat, zo geven zowel de bovengenoemde dienst als het Fontysbestuur aan, is het laatste middel waarnaar gegrepen zal worden mochten alle andere maatregelen te weinig effect hebben.
Ook dit is niet echt nieuw: betaald parkeren is eerder al opgenomen in het parkeerbeleid dat door het bestuur en de centrale medezeggenschapsraad is vastgesteld. Het heeft dus vooralsnog niet de voorkeur maar de verwachting is wel dat het een ultieme prikkel zou zijn voor velen om alsnog voor een andere transportwijze te kiezen.
Vervelend
Fontysbestuurder Frans Möhring stelt dat hij begrijpt dat het heel vervelend is voor mensen die nu lang in de file voor de parkeergarage moeten staan of zelfs helemaal geen parkeerplaats kunnen vinden. Maar hij stelt dat de dienst H&F goed heeft kunnen uitleggen waarom er nu overlast is en dat die drukte naar verwachting snel zal afnemen.
“Ik realiseer me dat je aan al deze argumenten weinig hebt als je verder weg woont en reizen met OV of fiets voor jou geen optie is. Daarom houden we de extra parkeerlocatie op TF de komende weken aan en kijken we ondertussen hoe de situatie zich ontwikkelt.”
Ook Möhring ziet betaald parkeren als een van de oplossingen en mogelijk laatste redmiddel. “Nadeel is dat het iedereen treft, ook degenen die geen andere keuze hebben dan met de auto te komen. Mijn oproep is dan ook aan iedereen voor wie de fiets of het OV wel een alternatief is: pak die fiets, gebruik je OV-kaart.” Die reis wordt immers vergoed, zo stelt hij, en het is ook gezonder en duurzamer. En: “Je laat een plek over voor de collega's en/of studenten voor wie de auto echt noodzakelijk is.”
Overigens zal na de kerstvakantie het aantal parkeerplaatsen nog wel met enkele tientallen toenemen op de campus. Vanaf dan is het werkverkeer dat bij de bouw is betrokken verdwenen. Dat geldt ook voor de containers die nu nog op parkeerplaatsen staan en een aantal plekken voor mindervaliden wordt afgestoten omdat deze tot nu toe niet of nauwelijks worden gebruikt. En tot slot: achter gebouw R12 zijn ook parkeerplaatsen, die tot nu toe door de meesten nog niet zijn ontdekt. [Jan Ligthart]
Externen die op afspraak komen een parkeerQRcode sturen die geldig is voor de dag(en) dat ze worden verwacht.
De mensen die relatief goedkoop komen parkeren en dan vervolgens de stad in slenteren, worden zo geweerd.
Bij de Kunsten is betaald parkeren voor iedereen al sinds 2008 ingevoerd.
En de uitrijkaarten van de garages afgeschaft. “Parkeerkosten zijn verwerkt in je reiskostenvergoeding.”
Als de medewerkers van de Diensten die nu op De Lage Landen werken, weer terugkomen naar de Rachelsmolen, wordt het nog drukker in de garage.
Heel vreemd, want iedereen die op de motor komt, neemt geen autoparkeerplaats in. Of moet ik voortaan toch maar een autoplek in beslag nemen met 1 motor? Is het nu zoveel moeite om dit te regelen? Gewoon bordje neerhangen met "Motorstalling, verboden voor (brom)fietsen" en dat ook handhaven. Hoe meer mensen de motor als alternatief gebruiken, hoe meer plekken er voor auto's overblijven!
Goed signaal dat je geeft! Weet dat we hiermee bezig zijn: ivm de bouwwerkzaamheden zijn er inderdaad fietsenstallingen geplaatst op de plek van de motorstallingen. Het is de bedoeling dat deze de komende tijd nog verwijderd worden zodat er ook voor motorrrijders weer juiste plekken zijn om te kunnen parkeren. Zodra dit gaat plaatsvinden zullen we daar uiteraard over informeren. Tot die tijd hoop ik dat je nog een beetje geduld hebt, met de wetenschap dat we jullie zeker niet vergeten zijn.
Helaas ben ik niet in de gelegenheid om met de fiets te reizen naar de Rachelsmolen vanwege de reisafstand. Natuurlijk is het bijna van iedere locatie in Nederland mogelijk om te reizen met Openbaar Vervoer, maar de extra tijdsinvestering die ik hiervoor moet doen is groot.
Daarom herken ik me erg in de woorden van Ton...betalen om je werk te kunnen doen is voor mij inderdaad schoppen tegen het zere been en vind ik gratis parkeren om mijn werk (met veel plezier overigens) te kunnen uitvoeren voor onze Fontys studenten zeker geen luxe.
D
Dank voor je reactie. Zoals hierboven beschreven is betaald parkeren een laatste redmiddel, mocht de drukte niet afnemen zoals we wel verwachten dat het zal doen. Mocht dat het geval zijn, dan onderzoeken we uiteraard wat de mogelijkheden zijn. Overigens zijn er meerdere Fontyslocaties zonder eigen parkeergelegenheid, waar dus betaald wordt voor het parkeren. Gezien de ligging van campus Rachelsmolen is het eigenlijk een luxe dat daar parkeren gratis is. Omliggende terreinen binnen de ring zijn namelijk wel al betaald.