december
2023

Ergernis over tekort aan parkeerplekken Rachelsmolen

Zure gezichten en boze reacties. Sinds twee weken geleden de nieuwe gebouwen op campus Rachelsmolen in gebruik zijn genomen, is parkeren op het terrein na half tien ’s ochtends nagenoeg onmogelijk.

Het is donderdagochtend even na half tien als het signaal van de parkeergarage op ‘vol’ springt. De twee auto’s die al voor de slagboom stonden, moeten achteruitrijden en ergens anders gaan parkeren. Maar dat doen ze niet voordat ze de verkeersregelaar om uitleg hebben gevraagd. Zijn verklaring stelt hen niet tevreden.

“Klote”, flapt student Nina eruit. “Waar moet ik naartoe? De wijk in? Dit is de eerste keer dat ik naar deze campus kom en ik weet de weg niet.” Ze kijkt verhit om zich heen. “Nu kom ik te laat voor mijn les”, zegt ze. Ook een docent Verpleegkunde baalt. Hij is te boos om een reactie te geven. Ook hij komt te laat voor zijn les. Mopperend geeft hij gas en stuurt zijn auto linksaf de wijk in. Parkeren bij de oude locatie TF is hem te ver weg. Dan komt hij zeker te laat.

De wijk in
Niet alleen medewerkers en studenten klagen bij de verkeersregelaars, ook omwonenden. Isabel van Genderen erkent dat het heel moeilijk is om te parkeren in haar eigen wijk. Ze vindt het lastig om te zeggen dat de parkeeroverlast de laatste twee weken is toegenomen. “Het staat hier in de straten altijd vol met auto’s. Niet alleen van Fontys, maar ook van mensen die in de stad werken en in het weekend van dagjesmensen. We hebben gelukkig een eigen parkeerplaats kunnen regelen, maar ons bezoek kan eigenlijk nooit een plekje vinden.”

Automobilisten rijden rondjes in de wijk op zoek naar een parkeerplekNa het rijden van een aantal rondjes vindt een andere Fontys-docent eindelijk een lege parkeerplek, maar hij heeft geen tijd voor een reactie. Net als iedereen die met de auto komt en geen parkeerplek kan vinden, heeft hij haast.

Daria Strizhove woont in een van de flats tegenover de campus. Ze huurt als een van de weinige bewoners een garagebox. Maar liever zou ze zien dat er slagbomen komen voor het parkeerterrein. Een andere oplossing is betaald parkeren, denkt ze. “Dit is nog de enige wijk vlakbij het centrum waar je gratis kunt parkeren. Waarom doet de gemeente hier niets aan?”

Verkeersregelaars
Sinds de opening van de nieuwe gebouwen op campus Rachelsmolen heeft Fontys verkeersregelaars ingezet. Zij staan er in eerste instantie om informatie aan medewerkers en studenten te geven over kentekenregistratie. Zo’n 90 procent van de mensen heeft dat inmiddels gedaan. Maar in de praktijk zijn ze veel meer bezig met uitleg geven waar mensen kunnen parkeren als de garage vol is.

Mensen wordt verzocht een andere parkeerplek te zoekenZe hebben het er maar druk mee. Tussen 10 en 13 is het spitsuur, zegt een van hen. “De eerste dag stond er een file tot aan de kruising met de Kennedylaan. Nu is de rij wat korter, maar nog steeds staan de auto’s soms tot om de hoek. Sommige mensen proberen naast de parkeergarage langs de weg te parkeren, maar dat kan een aardige boete opleveren.”

Beveiliger Bjorn Franken vindt de situatie net als de verkeersregelaars heel vervelend. “Vanaf volgende week zijn er geen verkeersregelaars meer en moeten we het parkeren erbij doen. Ik zie niet zo snel een oplossing.”

Franken weet dat de gemeente Eindhoven een vergunningaanvraag van Fontys voor de bouw van een parkeergarage aan de kant van de Kennedylaan ooit heeft afgewezen. “Fontys ligt op de aanrijroute naar het centrum en de gemeente wil zoveel mogelijk verkeer weren uit de binnenstad.”

Duurzaam vervoer
Bijbouwen wordt dus lastig. Eerder gaf Judith Tollig van de dienst Huisvesting en Facilitaire Zaken in Bron al aan dat Fontys dit ook niet van plan is. Er is sinds de oplevering van de nieuwbouw twee weken geleden ongeveer hetzelfde aantal medewerkers en studenten gelijktijdig aanwezig op de campus als in de tijd dat gebouw-R1 er nog stond. Ook speelt mee dat Fontys in haar mobiliteitsbeleid het gebruik van de auto ontmoedigt en duurzaam vervoer stimuleert. [Marieke Verbiesen]

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd

Richard
2023
Een advies aan de docent, alsmede de student in bovengenoemd artikel om iets eerder van thuis te vertrekken en enige speling in te bouwen om zodoende toch op tijd in de les te zijn. Als je dan toch te vroeg bent, kun je nog altijd lekker een kopje koffie of thee drinken. Verder ook niet onlogisch dat het licht op donderdag even na 10.00 uur op rood springt. Wellicht eens op vrijdagen gaan kijken.