Na hijsen regenboogvlag moet Fontys nu doorpakken

Met het oog op de recente ontwikkelingen in Hongarije is het een belangrijker onderwerp dan ooit: inclusiviteit. Ook bij Fontys zelf gaat het nog wel eens mis rondom de LHBTQIA+-community. Vanaf vandaag kunnen studenten en medewerkers met (hulp)vragen terecht op een speciale website.

Na het hijsen van de regenboogvlag, op 11 oktober 2018 op de Tilburgse campus Stappegoor en daarna het erkennen van ‘Paarse vrijdag’ komt er nu dus een website: www.fontys.nl/fontyspride.

Rob Doorleijers (Fontys Dienst Marketing & Communicatie) en Ilonka van der Sommen (Fontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg) hebben geholpen met de start en inrichting ervan.

“Wij doen dit omdat we dit heel belangrijk vinden en een steentje willen bijdragen”, vertelt Doorleijers. “We willen meehelpen aan een inclusief, veilig en prettig studie- en werkklimaat. En zoals je nu met de nieuwe anti-homowetgeving in Hongarije ziet: de verworven rechten zijn nog steeds erg kwetsbaar.”

Hulp zoeken
In oktober 2019 vond al een dialoogsessie plaats over inclusiviteit, geïnitieerd door voormalig Fontys-bestuursvoorzitter Nienke Meijer. Op de vandaag gelanceerde website kunnen mensen elkaar vinden, in gesprek komen en hulp zoeken.

“We horen termen als diversiteitsbeleid en inclusieve hogeschool", weet Doorleijers. “Maar hoe staat het bij Fontys nou echt met de LHBTQIA+-community (lesbiennes, homo's, biseksuelen, transgenders, queer, intersekse, aseksueel, red.)?”

Niet veilig voelen
Tijdens die dialoogsessie zijn verhalen gedeeld die indruk hebben gemaakt, vertelt hij. “Zo werd er gesproken over incidenten rondom het hijsen van de regenboogvlag. Er zijn nog altijd studenten die spugende bewegingen maken richting die vlag.”
[tekst gaat onder foto verder]

Maar ook andere problemen kwamen aan de orde. “Van transstudenten die in transitie zijn en zich niet prettig voelen, tot een collega die zich niet veilig voelde in het eigen team. Genoeg aanleiding om hier meer aandacht voor te hebben.”

De website is er voorlopig vooral voor de vindbaarheid. “Dit zijn kleine stapjes; na de zomer komen er weer een paar. Zo willen we in het najaar persoonlijke ontmoetingen regelen. We willen iets kunnen doen rondom Kom-uit-de-kast-dag en Paarse Vrijdag.”

Hulplijnen
Daarnaast zijn er concrete hulplijnen ontwikkeld. Zo heeft Doorleijers met een studentpsycholoog afgesproken om studenten die daar behoefte aan hebben, door te sturen naar deze psycholoog. Het maakt de lijntjes volgens hem korter. “Heel belangrijk, want als je je veilig en goed voelt, lukt studeren en ontwikkelen ook veel beter.” [Jacky Eickes]

Josine
July
Yesss! let's create a safe space!