Tilburg,
december

Tien jaar Paarse Vrijdag: ‘Het is nog steeds nodig’

Scholieren en studenten trekken vandaag paarse kleding aan om zich solidair te tonen met de LHBTQI-community. In 2010 was de eerste Paarse Vrijdag, vandaag is het tienjarig-jubileum. “Ik maak nog steeds genoeg vervelende dingen mee.”

De 25-jarige student Sam, student aan Fontys Academy for Creative Industries, vindt dat Paarse Vrijdag nog steeds nodig is, ook al voelt zij zich wél geaccepteerd. “Het is niet dat ik echt vervelende dingen Sammeemaak of dat ik nageroepen of uitgescholden word.”

“Maar als ik ergens nieuw ben, op stage of werk bijvoorbeeld, vragen mensen me of ik een vriend heb in plaats van dat ze vragen of ik een partner heb. Ik voel me dan niet geroepen om open te zijn en te zeggen dat ik nog geen vriendin heb, terwijl ik er wel open over zou durven zijn als ze me vragen of ik een partner heb.”

“We zijn er dus nog niet, al ben ik blij dat ik in Nederland opgegroeid ben en niet in delen van de wereld waar het een misdaad is om van hetzelfde geslacht te houden.”

Als ze vandaag veel paars ziet, dan vindt ze dat overigens wél fijn, ook al heeft ze het idee dat het vooral mensen van de LHBTQI-community zelf zijn. “Maar liever dat, dan helemaal niks zien. Dus als we het zelf zijn, dan is dat maar zo.”

Voorlichting
Tweedejaars student Journalistiek Emma voelde zich op de middelbare school niet geaccepteerd, maar op de Fontys Journalistiek kan ze zichzelf zijn. “Ik heb absoluut het gevoel dat ik geaccepteerd word nu.”

“Ik ben zelf sinds de middelbare school uit de kast. Daar word je sneller en vaker gepest, omdat Emmamiddelbare scholieren populair willen zijn. Dus ik denk dat we het probleem eerder moeten aanpakken en met basisschoolleerlingen in gesprek moeten gaan. Het is fijn dat er Paarse Vrijdag is, maar ik zie liever meer voorlichting op de basisschool.”

Ze ervaart zelf niet veel discriminatie in Nederland. “Pas als je naar een ander land gaat – zoals ik in februari naar Polen – merk je pas dat het in Nederland heel gewoon is om homoseksueel te zijn.”

“Ik vind alleen wel dat mijn generatie bruut omgaat met seksualiteit. Voordat ik mijn vriendin leerde kennen zat ik op Tinder en toen stond dat platform vol met hetero-koppels die op zoek waren naar een avontuurtje met een lesbische vrouw. Terwijl ik op zoek was naar een relatie. Je voelt je dan niet echt serieus genomen in je seksualiteit.”

“Ik denk dat er afgelopen twintig jaar veel ontwikkeling was qua same sex-acceptatie. Ik hoop dat we de komende twintig jaar diezelfde ontwikkeling mogen doormaken als het gaat om gender. Daarom is Paarse Vrijdag belangrijk. ISimonk zou willen dat transgenders zich net zo geaccepteerd voelen als ik.”

Zeker nodig
Simon is 19 en inmiddels vijf jaar uit de kast. Hij studeert Verpleegkunde. “Paarse Vrijdag is zeker nog nodig. Ik maak nog steeds genoeg vervelende dingen mee. Zoals uitgescholden worden en dreigementen in mijn inbox.”

“Ik heb het eigenlijk in vijf jaar niet zien verbeteren. Op de middelbare school werd ik gepest, maar tegenwoordig nog steeds, want ik spreek me heel openlijk uit voor de community. We zijn er in Nederland nog lang niet.”

Veilig bij Fontys
“Bij Fontys voel ik me ontzettend veilig. Ik zie advertenties en de regenboogvlag. Daarmee zegt Fontys: ‘We staan achter diversiteit en iedereen mag er zijn’. Ik vind het belangrijk dat er aan me gedacht wordt en mensen er voor me zijn.”

“Ik vind het dus ook leuk om te zien als er vandaag mensen aan denken. Zeker als ze niet uit de community zijn. Het is hetzelfde als de regenboogvlag uithangen: een teken dat je geaccepteerd wordt.” [Jacky Eickes]

Ilonka van der Somnen
2020
Goed dat er blijvend aandacht is voor de verhalen. In januari organiseren Rob Doorleijers en ik bijeenkomsten om de start vd communitybuilding verderin gang te zetten.Meedenken/praten stuur een mail!

@Marijke klopt, de teamsgroep is besloten,als je een mailtje stuurt!
Marijke van Veldhoven
2020
Ik ben inmiddels opgenomen in "Roze netwerk Fontys". Ik hoop dat er meer mensen de weg ernaar toe kunnen vinden. Ben benieuwd. Wil graag meedenken over diversiteit en een meer inclusief Fontysorganisatie!
Gertjan Schouten
2020
Binnen Fontys zijn we ook aan het nadenken over hoe we de zichtbaarheid en acceptatie kunnen vergroten. We hebben daarvoor een Teams groep aangemaakt.

Wie interesse heeft en mee wil praten kan zich aanmelden bij de groep "Roze netwerk Fontys".
Marijke van Veldhoven
2020
Ik wil graag meepraten maar ik kan de groep "Roze netwerk Fontys" niet vinden.