september

Mbo'ers gaan proefstuderen bij Fontys in de Witte Dame

Mbo en hbo komen letterlijk dichter bij elkaar bij Fontys Hogeschool HRM en Psychologie, gevestigd in de 'Witte Dame' in Eindhoven. Studenten van dit instituut zijn nauw betrokken bij het keuzevak ‘doorstroom mbo-hbo’ voor mbo’ers van de Summa-opleiding Zakelijke dienstverlening. Vandaag maken alle studenten binnen dit project kennis met elkaar tijdens de officiële aftrap.

Het project kent een echte wisselwerking; de eerste tien weken krijgen de Summa-studenten op hun eigen onderwijslocatie les, onder andere verzorgd door Fontys-studenten HRM.

De volgende tien weken komen de mbo’ers naar Fontys om deel te nemen aan een onderwijsprogramma. “Vanuit HRM zijn elf tweedejaarsstudenten tijdens het project als coaches volledig verantwoordelijk voor de uitvoering van onderwijs aan de zestien Summa-studenten die het keuzevak volgen”, legt projectleider en docent Loes Grasveld uit.

“Zij gaan echt proefstuderen bij ons: er komen gastdocenten en ze volgen bijvoorbeeld hoor- en werkcolleges, maar ze krijgen juist ook Loes Grasveld,  Diming Zhu en Iris van Loon.lessen die onze eigen studenten vaak lastig vinden. Zodat de mbo’ers echt een goed beeld krijgen van wat studeren in het hbo inhoudt.”

Waardevolle ervaring
De HRM-studenten van Fontys verdienen competenties, oftewel studiepunten, met deelname aan dit project. “En voor de Summa-studenten levert het waardevolle ervaring op waarmee ze een betere keuze voor hun vervolgstap na het mbo kunnen maken. Ook als dat betekent dat ze inzien dat het hbo niets voor hen is. Dan is het voor ons ook geslaagd”, aldus Grasveld.

Een beproefde formule, zo bleek uit een succesvolle pilot vorig jaar. “Toen deden zeven mbo’ers mee, dus dat aantal is nu meer dan verdubbeld. Het is natuurlijk nog te vroeg om te zeggen of dankzij dit project ook het uitvalpercentage van mbo’ers in het hbo daalt, maar dat gaan we zeker meten.”

Kloof tussen niveaus
Deze extra aandacht voor betere verbinding tussen mbo en hbo is meer dan welkom. De kloof tussen beide onderwijsniveaus staat al langer hoog op de (politieke) agenda.

Afgelopen zomer ondertekenden Maurice Limmen namens de Vereniging Hogescholen en Ton Heerts namens de MBO Raad het Convenant doorstroom mbo-hbo. Hierin is vastgelegd dat ‘beide sectoren zich samen inspannen voor een eerlijke kans voor iedere student met een mbo4-diploma die de ambitie heeft om een hbo-opleiding af te ronden’.

Uit informatie van de Vereniging Hogescholen blijkt dat zo’n 40 proent van de mbo-studenten kiest voor de route mbo-hbo na het bepalen van een mbo4-diploma. Dit zijn jaarlijks ruim 35.000 studenten, en is circa 32 procent van de instroom in het hbo.

Uitval te hoog
Hoewel volgens de Vereniging Hogescholen het aantal mbo’ers dat een hbo-opleiding niet afrondt de afgelopen jaren wel is gedaald, is het uitvalpercentage onder mbo’ers nog altijd te hoog.

Twee jaar geleden wezen landelijke cijfers uit dat meer dan een derde van de eerstejaars hbo afkomstig uit het mbo uitvalt. Van alle beginnende voltijdstudenten haalde toen 37,9 het einde van het eerste jaar niet, bij Fontys was dat zelfs 41 procent.

Havisten en vwo’ers vallen aanzienlijk minder vaak uit. Fontys heeft verschillende projecten om die hogere uitval onder mbo’ers tegen te gaan, zoals de inzet van studentmentoren. [Anke Langelaan]