september

Kou uit de lucht over Belgen die Fontys-master volgen

Zuiderburen halen Educational Needs alsnog in Nederland

De rapen waren gaar, toen Vlaamse media er vorig jaar lucht van kregen dat Fontys Belgische studenten een deel van hun Nederlandse masteropleiding Educational Needs (EN) in eigen land liet volgen. Hogescholen in België mogen zelf geen masteropleiding optuigen. Inmiddels is de kou uit de lucht.

Fontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg (OSO), dat deze master verzorgt, biedt nu in Vlaanderen enkel nog zes studiedagen aan. “En het staat iedereenYvonne Richards vrij die te volgen”, zegt adjunct-directeur Yvonne Richards. De studiedagen zijn bedoeld om Vlaamse onderwijsprofessionals te interesseren de master uiteindelijk in Nederland te volgen.

Nieuw dit studiejaar is dat hogeschool PXL in Hasselt een opleiding verzorgt met modules uit de master EN. Wanneer studenten van deze Belgische hogeschool zich vervolgens in Nederland inschrijven voor de master, krijgen ze die modules niet nogmaals aldus Richards. In studiejaar 2017-2018 volgden negentien Belgische studenten deze opleiding bij Fontys, dit studiejaar verwacht de adjunct-directeur er weer rond de twintig.

Heisa
Sven Geenens stond naar eigen zeggen destijds ‘een beetje mee aan de basis van de heisa’. Het was deze 46-jarige Belg die Fontys voorstelde om de master naar Vlaanderen te halen. In juni heeft hij de tweejarige master EN afgerond. Geenens vindt het goed dat er in Nederland hbo-masters bestaan. "Het onderwijs heeft volgens mij nood (behoefte, red.) aan breder opgeleide leraren die in staat zijn om de onderwijspraktijk te onderzoeken. Het is jammer dat de Vlaamse onderwijsminister de boot afhoudt. Het onderwijs hier zou wel varen bij meer professionele masters.”

Geenens Sven Geenenvolgde de colleges onder meer in Bergen op Zoom en Tilburg, niet zo heel ver van zijn woonplaats Lochristi (bij Gent). Hij carpoolde met twee andere Vlaamse studenten en ze gebruikten de reistijd om elkaar te overhoren. "Ik wilde per se een master halen, maar de opleidingen in eigen land sluiten te weinig aan bij de beroepspraktijk. Ook het Vlaamse systeem van examineren, waarbij vaak gewoon aan kennisreproductie wordt gedaan, ligt me niet echt. Het mooie aan de master EN is dat je eigenaarschap krijgt over je eigen leertraject. Je kiest modules en toont in de toetsen aan dat je de theorie hebt verwerkt en weet toe te passen in de praktijk.”

Lof
Toen hij in eigen land de lerarenopleiding volgde, leek het hem alsof Vlaanderen voorop liep. Nu is hij vol lof over de manier waarop het onderwijs georganiseerd is in Nederland: "Als ik zie hoe daar werk gemaakt wordt van de ‘vermastering’, door leraren te stimuleren een opleiding te volgen, dan kan ik alleen maar zeggen dat we hier nog een lange weg te gaan hebben.”

De Belg heeft het prima naar zijn zin als coördinerend directeur basisonderwijs bij GO! Scholengroep 18 in Dendermonde. Toch sluit hij een uitstapje naar Nederland, waar het onderwijs schreeuwt om personeel, niet helemaal uit. "Ik zou een uitdaging in bijvoorbeeld Terneuzen zeker overwegen.” [Tim Durlinger]