december

Vlamingen boos over Fontys-master in Gent

Adjunct-directeur OSO: “Handen ineenslaan voor beter aanbod”

Fontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg (OSO) biedt sinds dit schooljaar een deel van haar master Educational Needs aan in Wetteren (vlakbij Gent). Volgens Science Guide zijn verschillende Vlaamse hogescholen daar boos over. “We voorzien gewoon in een behoefte”, zegt adjunct-directeur Yvonne Richards-Vlam van OSO.

Vlaamse hogescholen mogen in tegenstelling tot de Nederlandse geen masteronderwijs aanbieden. Dat recht is bij onze zuiderburen voorbehouden aan universiteiten. Sommige Vlaamse hbo’s willen die wet gaan omzeilen door de opleidingen te verzorgen in samenwerking met buitenlandse instellingen van hoger onderwijs. Dat Fontys dit schooljaar al in het gat is gesprongen zet bij hen kwaad bloed. Jan Durnez ‒ voorzitter van Howest hogeschool ‒ zei hierover vorige week tegen de Vlaamse krant De Morgen: “We gaan de Nederlanders ons toch niet de kaas van het brood laten roven?”

Ideetje van Belgische studenten
De master Educational Needs (EN) is bedoeld voor onderwijsprofessionals die zich verder willen ontwikkelen in passend onderwijs en speciale onderwijsondersteuning. Omdat opleiding is gesitueerd in het grensgebied (met als lesplaatsen bijvoorbeeld Tilburg en Bergen op Zoom) trok deze master altijd al Vlamingen. Yvonne Richards (foto): “Drie jaar geleden zei één van hen: zo’n opleiding zouden wij in België nu ook moeten hebben. We zagen dus een gat in de markt.” Dit schooljaar vonden 19 nieuwe Belgische studenten de weg naar de master.

Science Guide schrijft dat de helft van de master is verplaatst naar Wetteren. “Dat klopt niet”, zegt Richards. “Het gaat slechts om vier van de in totaal 67 modules. Het feit dat in het NVAO-besluit (de instellingstoets kwaliteitszorg, red.) met geen woord wordt gerept over de Vlaamse locatie voor de master, geeft volgens de adjunct-directeur geen aanleiding tot geheimzinnigheid. “Als minder dan 30 procent van het lesaanbod in het buitenland plaatsvindt, hoeven we dat niet formeel te melden. Dat is hier dus inderdaad het geval.” Conform de Nederlandse wet is het overigens niet mogelijk dat volledige opleidingen in het buitenland worden aangeboden.

‘Onder onze duiven schieten’ en ‘dit ondergraaft onze positie’- die omschrijvingen duiken de laatste dagen op in de media als het gaat over deze constructie. Richards snapt de negatieve stemming niet: “De Belgen erkennen evengoed dat we in een gat springen en voldoen aan een bestaande vraag. Ik zou tegen onze Vlaamse collega-hogescholen willen zeggen: Verenig je en zorg dat er snel een hbo-masteraanbod komt. Bijna overal bestaat dat al. Misschien kunnen we de handen wel ineenslaan. Immers: Wij hebben de master en jullie de regio waar de potentiële studenten zitten.” [Frank van den Nieuwenhuijzen]