Tilburg,
december

'Ik leer veel van mijn studenten'

Nominaties Docent van het jaar 2018

De verkiezing van de Fontys Docent van het Jaar is weer in volle gang. Op 8 januari wordt bekend wie met de eer mag strijken. Er zijn zes genomineerden, die Bron deze laatste weken voor de kerstvakantie een voor een voorstelt. Wat typeert hen? Monique Hamers: “Je moet de studenten zíen.”

Ze doet ‘niks bijzonders’ behalve haar studenten aandacht en tijd geven, ‘ook als ze niet in de les waren’. Ze krijgt regelmatig veel waarderende woorden wanneer deze afstuderen. Wat is haar truc? ‘’Truc? Weet ik veel? Ik neem ze serieus, misschien is dat het?’’

Monique Hamers doceert Journalism Studies aan de Hogeschool Journalistiek. Eén van de zaken in haar portefeuille is de FACTory, die zij samen met collega Gemma van der Kamp begeleidt. De FACTory is een groep steeds wisselende studenten die zich met factchecking bezighoudt.

Een ander belangrijk project voor haar is Nimbin, een onderwijsprogramma dat zij ontwikkelde in het kader van het excellentiebeleid. Genoemd naar een Australisch dorp dat bekend staat als een vrijplaats, is Nimbin een alternatieve onderwijsvorm waarin gezocht wordt naar andere, interdisciplinaire manieren om studenten competenties aan te leren. “We ondernemen met die groep, zo’n twaalf studenten, activiteiten. Zo gaan we naar allerlei exposities. Eigenlijk zijn de studenten bezig met een zoektocht naar wat voor een journalist ze willen worden. Die vraag staat centraal, niet de vraag: hoe schrijf ik een journalistiek stuk.’’

Het is op dit soort momenten dat ze van haar studenten leert. “Je ziet hoe zij naar de wereld kijken, naar hun omgeving en ook naar de school. Ik ben altijd nieuwsgierig naar wat zij precies zien. Het is lastig om concreet te vertellen wat ik dan daarmee doe, het is meer een houding die ik als communicatiewetenschapper aanneem. Uiteindelijk probeer je voortdurend om ook de opleiding te verbeteren.”

Het belangrijkste dat een docent moet hebben, is volgens Hamers aandacht voor de studenten. “Je moet ze zíen, in de gaten hebben waar ze staan in hun ontwikkeling en ze zaken aanreiken waarmee ze verder kunnen. Dat betekent altijd een individuele benadering.

“Verder is het belangrijk dat je ze zo begeleidt dat ze zelf gaan nadenken. Pas dan is de kennisverwerving duurzaam. Wat centraal moet staan is de ontwikkeling van de student, niet de kennis die je als docent aanbiedt.” [Debbie Langelaan]

Foto: Koen de Gussem.

Lees ook de verhalen van de andere genomineerden die we tot nu toe interviewden:
Sebas Nouwen: "Ik leer zelf ook graag iets nieuws"
Marina Bouckaert-Den Draak: 'Zelf je lesmateriaal maken is belangrijk'
Ferd van Odenhoven: 'Ik geloof in kleinschaligheid'
Renske Mol: "Ik wil persoonsgericht onderwijs geven"
Bart Wernaart: "Humor is het belangrijkst"