Eindhoven,
11
december
2017
|
12:09
Europe/Amsterdam

'Ik wil persoonsgericht onderwijs geven'

Nominaties docent van het jaar 2018

De verkiezing van de Fontys Docent van het Jaar is weer in volle gang. Op 8 januari wordt bekend wie met de eer mag strijken. Er zijn zes genomineerden, die Bron deze laatste weken voor de kerstvakantie één voor één voorstelt. Wat typeert hen? Renske Mol: ''Ik ben niet iemand die precies weet hoe het moet en dat de studenten even gaat vertellen.''

Als een student zonder reden afwezig is, stuurt Renske Mol altijd een mailtje. De docent communicatieve vakken en ethiek op de verpleegkunde-opleiding van Mens en Gezondheid in Eindhoven doet dat niet beschuldigend, maar omdat ze betrokken is bij haar studenten.

Die betrokkenheid is een eigenschap die studenten in haar waarderen, zo hoort ze weleens terug. Net als de gelijkwaardigheid en de laagdrempeligheid die ze uitstraalt. Bescheidenheid past ook in dat rijtje, bleek onlangs nog uit de kernkwadranten die ze samen met studenten invulde: ''Ik mag geloof ik wel iets meer bluf hebben.'' En strengheid: "Al die laptops en mobieltjes in de klas doen iets met de dynamiek. Ik moet vaker zeggen: telefoons in de tas.''

Voor Mol is een goede docent vooral iemand die studenten veiligheid biedt. ''Leren is vallen, je durft alleen fouten te maken als je je beschermd voelt. Dat is het allerbelangrijkste. Natuurlijk heb je als docent goede werkvormen, veel kennis en weet je wat je aan het doen bent. Maar die veiligheid is het belangrijkste. Dat er niemand uitgelachen wordt. En dat gebeurt bij mij niet. Er wordt wel gelachen en ook keihard gewerkt.''

Studenten hebben de neiging om de vakken die zij geeft, enigszins te onderschatten. ''Een beetje praten, dat kan iedereen, denken ze. Maar na les 1 weten ze hoe moeilijk praten en vooral goed luisteren is. En raken ze ervan doordrongen dat communicatieve vaardigheden essentieel zijn in hun latere vak. Als een patiënt zich bijvoorbeeld niet houdt aan zijn medicijnen of therapie, dan moet je daar aandacht voor hebben en uitzoeken wat er aan de hand is. Dat is persoonsgerichte zorg, en zo wil ik ook persoonsgericht onderwijs geven.''