Eindhoven,
20
december
2017
|
13:01
Europe/Amsterdam

'Ik leer zelf ook graag iets nieuws'

Nominaties Docent van het jaar 2018

De verkiezing van de Fontys Docent van het Jaar is weer in volle gang. Op 8 januari wordt bekend wie met de eer mag strijken. Er zijn zes genomineerden, die Bron deze laatste weken voor de kerstvakantie één voor één voorstelt. Wat typeert hen? Sebas Nouwen van de Hogeschool HRM en Psychologie: “Ik wil graag het onderwijs vernieuwen, maar niet om het vernieuwen zelf.’’

Hij vraagt het steevast aan zijn groepen studenten: wie is er bij met de lesstof? Slechts enkele vingers in de lucht. Volgende vraag: wie had er bij willen zijn? Tja: iedereen wel.

Als docent Behavorial Economics aan de Hogeschool HRM en Psychologie kun je dat natuurlijk niet op je laten zitten. Althans, Sebas Nouwen niet. Zijn vak gaat immers over het sturen van keuzegedrag. Hoe kan hij dan zelf zijn studenten zo ver krijgen dat ze studeren, de stof bijhouden, in plaats van ’s avonds op de bank te ploffen?

Nouwen bouwde een website. “Via de site kunnen ze de stof gemakkelijker tot zich nemen. Er zitten opdrachten in, individueel en voor groepjes, video’s, en een spelelement. Je kunt punten winnen, zodat er een soort klassement ontstaat.’’

Het succes van de site – momenteel uit de lucht, maar later dit schooljaar weer beschikbaar  – is wisselend. Volgens de principes van nudging – op een positieve manier mensen stimuleren tot gewenst gedrag – was het gebruik ervan vrijwillig. ‘’Sommigen willen winnen, anderen hadden geen zin om zich erin te verdiepen.’’

De energie die hij erin stopt tekent in ieder geval de opvattingen van Nouwen over docentschap: “Ik wil graag het onderwijs vernieuwen. Niet om het vernieuwen zelf, maar om het meer waarde te geven. Ik leer zelf graag iets nieuws, dat geldt voor studenten ook.’’

Dus toen hij begin dit schooljaar het eigenhandig ontwikkelde vak Mens en Technologie ging geven, en een les besteedde aan het vervangen van mensen door robots, trok hij de uiterste consequentie: hij riep Sebas 2.0 in het leven. Deze chatbot vertelt heel geduldig voor de honderdste keer wanneer het tentamen plaatsvindt en toont zelfs empathie: een student die intikt dat ie een rotweek had, krijgt een antwoord als: ‘Goh, wat vervelend! Wil je er meer over vertellen?’ Nouwen: “Zo gaan ze echt nadenken over de rol van technologie in hun eigen beroep straks.” 

Sebas 1.0 blijft vooralsnog onvervangbaar. Zijn digitale alter ego heeft geen instructies hoe zich te gedragen, mocht hij worden uitgeroepen tot Docent van het Jaar 2018. 
[Debbie Langelaan]

Lees ook de verhalen van de andere genomineerden die we tot nu toe interviewden:
Marina Bouckaert-Den Draak: 'Zelf je lesmateriaal maken is belangrijk'
Ferd van Odenhoven: 'Ik geloof in kleinschaligheid'
Renske Mol: "Ik wil persoonsgericht onderwijs geven"
Bart Wernaart: "Humor is het belangrijkst"