mei

Harris verovert Nederlandse sokkenmarkt met startup

De elastische band die onderbroeken van Bjorn Borg en Calvin Klein hebben, maar dan op sokken. Een gouden idee, zo dachten Harris en zijn compagnons een aantal jaar geleden. Nu staat het viertal op het punt om hun product eindelijk te lanceren op de markt. “Ik ben er heilig van overtuigd dat dit een groot succes wordt.”

In 2020 moest oud-student Harris samen met zijn drie studiegenoten een startup ontwikkelen voor een studentenproject binnen de studie Ondernemerschap en Retailmanagement bij Fontys. Al snel kwam de groep met het idee om sokken te ontwikkelen die goed om je enkel sluiten. “Iedereen draagt sokken. En de grootste irritatie die je kunt hebben is dat ze afzakken of snel uitrekken. Daar hebben wij nu dus de oplossing voor.”

Voor Harris was het wel van groot belang dat de sokken er goed uit zouden zien. “Toen kwam het idee om er een elastische band aan toe te voegen, zoals bij onderbroeken van Bjorn Borg of Calvin Klein. Maar wanneer we het idee uitlegden op school en vrienden, keek iedereen ons maar raar aan.”

Het eerdere logo van StrapdHulp van oma
Daar moesten de jonge ondernemers iets mee. Want hoe kon nu duidelijk gemaakt worden wat ze precies wilden doen? “Mijn oma schoot ons uiteindelijk te hulp door simpelweg een onderbroekenband op een sok te naaien. Toen we dat eenmaal lieten zien, werd iedereen meteen dolenthousiast van ons idee.”

Maar hoe enthousiast iedereen ook was, er werd toch besloten om de startup even te pauzeren. “We waren alle vier bezig met afstuderen en hadden nagenoeg geen tijd om samen aan STRAPD te werken. Daarom hebben we destijds besloten er tijdelijk een punt achter te zetten.”

Investering via platform
Eenmaal afgestudeerd pikte het viertal de draad weer op. Het concept werd zelfs tentoongesteld op het platform van Crowd Capital Brabant, waar ondernemers samenkomen met investeerders. “Uiteindelijk vonden we ook een investeerder, waardoor ons bedrijf ineens een enorme boost kreeg.”

De nieuwe investeerder bleek dolenthousiast te zijn over de nieuwe sokken. “En zijn kinderen waren er helemaal weg van! Dat gaf ons meteen extra energie om hier echt iets van te maken, daarom zitten we nu volop in het vervolgtraject.”

Nieuwe merknaam
Tijdens dat traject werd onder meer besloten om onder een andere naam verder te gaan: Bandit. “Gefocust op de band en bandiet in het Engels. Dat klinkt beter en is toekomstbestendiger. Zeker wanneer we ons bedrijf uit willen breiden met andere kledingartikelen.”

Maar voor het zover is, moeten de sokken van Bandit nog officieel op de markt gebracht worden. “Dat doen we aan de hand van een abonnementsmodel. Abonnees krijgen dan iedere maand een paar nieuwe sokken binnen, om zo hun collectie uit te breiden.”

Strapd werd 'Student Company 2019'Alle voorbereidingen getroffen
Wanneer de sokken van Bandit precies op de markt komen, is volgens Harris nog onzeker. “Alle voorbereidingen zijn getroffen en we verwachten ze in december binnen te krijgen, maar dat is nog niet met alle zekerheid te zeggen.”

Harris is dolenthousiast over het feit dat hij nog steeds met alle drie zijn studiegenoten betrokken is bij het project. “Van webdevelopers, salesmanagers en marketingleiders tot aan financieel adviseurs: we hebben nu alles in huis. En ja, het runnen van een eigen bedrijf is veel werk, maar door het te verdelen blijft het behapbaar en leuk.”

Het verschil maken
Hoewel de sokken nog niet op de markt zijn, heeft Harris wel een doel voor ogen. “Binnen vijf jaar willen we tussen de 20.000 en 30.000 abonnees hebben. En natuurlijk moet iedereen in Nederland bekend worden met de sokken van Bandit. Speels, strak en sportief; onze sokken gaan het verschil maken.”

Voor de huidige Fontysstudenten die ook graag het verschil willen maken met hun startup, heeft de jonge ondernemer nog een aantal tips. “Maak zo snel mogelijk een concept of prototype. Dat hoeft niet meteen perfect te zijn, maar verduidelijkt wel jouw idee. Dat zorgt voor enthousiasme en duidelijkheid. Ga ook met investeerders en bedrijven in gesprek. Daar leer je superveel van en het helpt je uiteindelijk te groeien.” [Noëlle van den Berg]

Lees ook de interviews met de andere winnaars

- Auto kopen? Jimmy's startup verzorgt een onafhankelijke keuring
- Swipen voor een baan: Barts startup bleek een goudmijn