mei

Wereldwijd succes voor Jeroens startup: 'Blijf dromen'

Een online platform waarop je parkeerplekken bij vliegvelden kunt vergelijken en reserveren. Met de startup ‘Vliegen & Parkeren’ won Jeroen van den Eerenbeemt samen met collega Martijn Meeuws in 2017 het Fontys Student Startup Festival.

Hun concept sloeg aan. En hoe. Het bedrijf kent inmiddels wereldwijd succes en is onder andere te vinden in landen als Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Australië.

Van jongs af aan wist Jeroen, voormalig student Commerciële Economie, al zeker dat hij later zijn eigen bedrijf wilde starten. In 2013 werd die droom werkelijkheid, nadat hij in de krant las over de enorme groei die het vliegverkeer in Eindhoven doormaakte. Twee weken later zag hij op tv dat het parkeren op Schiphol problemen met zich meebracht. Daar moest iets mee gebeuren.

Eén website voor consumenten
“Er waren al wel vergelijkingssites voor Schiphol en Eindhoven, maar de vliegvelden in Charleroi en Dusseldorf hadden die nog niet. Toen ontdekte ik dat er nog geen enkel platform was waar men parkeerplaatsen bij meerdere vliegvelden tegelijk kon vergelijken. Zodoende ontstond het idee om VliegenenParkeren.nl te starten, een website met daarop alle relevante informatie voor de Nederlandse en Belgische consument.”

Het logo van Vliegen & ParkerenVoordat Vliegen & Parkeren de lucht in ging was er volgens de ondernemer wel nog wat voorwerk nodig. “Ik heb eerst gekeken of er behoefte was aan een dergelijke zoek- en vergelijkingssite door zoekvolumes te bestuderen. Daarna heb ik de site online gezet. Op enkele vliegvelden verdiende ik geld middels ‘affiliate marketing’. Maar op overige vliegvelden heb ik aanbieders online gezet zónder verdienmodel, puur om bezoekers te generen.”

De top aanvallen
De eerste boekingen volgden al snel. En waar dat eerst gebeurde via de site van een partij waar Jeroen mee samenwerkte, besloot hij in 2018 een eigen software te ontwikkelen dat sinds dit jaar in gebruik is. “We doen nu alles zelf. Van het zoeken, contacteren en uitbetalen van aanbieders, tot aan het verwijzen van klanten en het annuleren van boekingen. Oftewel; we zijn klaar om de top aan te vallen!”

Hoe lang het duurt voordat Jeroen zélf met zijn bedrijf aan de top staat, is nog even afwachten. Maar dat het goed gaat staat buiten kijf. “We zijn nu met negentien medewerkers en vier developers die opereren vanuit het buitenland. Daarnaast kunnen medewerkers intern trainingen en cursussen volgen, zodat we als bedrijf veel leren en groeien. En dat zorgt ook nog eens voor veel energie en een goede werksfeer.”

Wereldwijd succes
Die groei kwam natuurlijk niet vanzelf. Samen met oud-Fontysstudent Martijn Meeuws, die in 2016 zijn intrede deed binnen het bedrijf, studeerde hij af binnen de eigen onderneming. “Die kans bood Fontys ons aan. Zodra dat in gang werd gezet, bouwde mijn vader de garage thuis om tot kantoor, zodat we daar met een klein team konden werken. Inmiddels hebben we een prachtig kantoorpand in Eindhoven.”

Het concept, dat in ieder land anders heet, draait inmiddels op volle toeren. Zo opereert Jeroen in Nederland, Duitsland, België, Frankrijk, Oostenrijk, Zwitserland, Italië, Spanje, Portugal, Verenigd Koninkrijk, Nieuw-Zeeland en Australië. ‘Daar hoop ik eind dit jaar ook Amerika bij te kunnen schrijven. We gaan de goede kant op!”

Blijven dromen
Voor de huidige studenten en starters binnen Fontys heeft Jeroen nog belangrijk advies. “Blijf dromen. Want zolang je dat doet, komen ze uit. Er zullen gaandeweg ook bepaalde dingen tegenzitten, maar extra gas geven op deze momenten maakt je uiteindelijk sterker. Vergeet daarnaast ook niet om in jezelf te geloven en passie voor je bedrijf te hebben. Voeg daar een fijn team van mensen om mee te werken aan toe, en ook jij zult impact maken.” [Noëlle van den Berg]