Auto kopen? Jimmy's startup verzorgt een onafhankelijke keuring

Een soort Thuisbezorgd voor aankoopkeuringen voor auto’s. Dat idee had oud-student International Marketing & Management Jimmy Greijmans ruim drie jaar geleden voor ogen. Hij ontwikkelde een app en won daarmee in 2019 het Fontys Student Startup Festival.

“Ik had een bijbaan als verkoper bij een Kia-dealer en merkte dat veel potentiële kopers moeite hadden met kiezen.” Vaak gaf Jimmy dan het advies dat mensen de auto mee mochten nemen naar een garage in de buurt en daar konden vragen of alles in orde was. “Niet veel later bedacht ik me dat het veel handiger zou zijn als mensen gebruik konden maken van een app of platform die dit voor je regelt. En zo ontstond Occasionkeuring Nederland.

Een bord van OKNJimmy schreef zijn startup in 2019 in voor het Fontys Student Startup Festival en wist met een overtuigende pitch, een uitgewerkt plan en eerste opzet van zijn website de jury te overtuigen. “Naast een geldprijs kreeg ik vanuit Fontys ook de juiste begeleiding om mijn bedrijf verder te ontwikkelen. Ik had alleen nog maar een homepage, maar dankzij de hulp van school had ik een maand later de eerste keuringsaanvragen al binnen.”

Simpele succesformule
Wat ooit begon als een startup met 25 aangesloten BOVAG-garages, is inmiddels uitgegroeid tot een bedrijf waar meer dan 500 garages bij zijn aangesloten. Vanwege een succesformule die volgens de oud-student simpel uit te leggen is: “Wij bemiddelen tussen autoverkopers, -kopers en keuringsstations. Zo hoeven kopers niet te vertrouwen op de blauwe ogen van autodealers of particuliere verkopers, maar wordt de nieuwe aankoop volledig nagekeken door een onafhankelijke expert. En aan de hand van dat onafhankelijke advies kunnen de kopers altijd een weloverwogen beslissing maken.”

Het bedrijf van Jimmy maakte in de afgelopen jaren een behoorlijke groei door. Inmiddels werkt de oud-Fontysstudent samen met zijn zus Jill fulltime binnen de firma en zijn de diensten meer geautomatiseerd en verder uitgebreid. Zo kan men nu ook bij het bedrijf terecht voor kentekenchecks.

Groei
Vroeger werd iedere aanvraag eigenhandig door Jimmy behandeld en zocht hij zelf op Google naar geschikte garages. “Inmiddels zoekt ons systeem automatisch welk bedrijf in de regio passend is voor de keuring. Oftewel een on-demand systeem; de klanten kiezen wanneer en hoe laat ze de keuring graag willen, wij regelen de rest. Dat doen we inmiddels niet meer alleen voor auto’s, maar ook voor campers en bedrijfswagens.”

De site van OKNDe oud-student geeft toekomstige starters graag nog een tip mee. “Besteed dingen die je niet leuk vindt uit aan anderen. Als startup wil je graag zelf alles in handen houden, maar het is belangrijk om je te focussen op de dingen die je leuk vindt en goed kan. Zo blijft ondernemen leuk en blijf je gemotiveerd om echt iets van jouw startup te maken.”

Een mooi streven
Welke droom Jimmy zelf nog heeft voor zijn bedrijf? “Dat Occasionkeuring Nederland uitgroeit tot een nationaal begrip, waarbij een miskoop voorgoed verleden tijd is. Dat is de missie van ons vijfjarenplan, dus we hebben nog even om dit te halen. Er moet in die tijd nog wel veel gebeuren voordat we dit kunnen verwezenlijken, maar het is in ieder geval een mooi streven.” [Noëlle van den Berg]