mei

Swipen voor een baan: Barts startup bleek een goudmijn

Een app die bedrijven en werkzoekenden met elkaar matcht zoals Tinder onder de noemer OTSO. Zijn idee legde Bart Naber, voormalig SPECO-student bij Fontys, geen windeieren. “Inmiddels heb ik de app en het bedrijf verkocht en focus ik me op mijn huidige baan.”

Voormalig student SPECO Bart Naber won in 2018 met zijn startup ‘OTSO’ en kijkt terug op bewogen, maar vooral succesvolle jaren. Zo’n acht jaar geleden liep Bart stage bij een wervings- en selectiebureau. Daar realiseerde hij zich dat het gehele proces erg lang in beslag nam. Dat kon anders, dacht hij.

En zo geschiedde: “Tinder was op dat moment enorm populair. Waarom kunnen we zoiets dan ook niet met werkzoekenden en bedrijven doen? Zij moeten elkaar namelijk ook ‘leuk’ vinden voordat ze een match maken.”

De eerste prijs haalde Bart al in 2015 binnen, waarna hij zijn initiatief verder kon ontwikkelen.Investeren en ontwikkelen
Niet veel later schreef Bart een businessplan, klopte hij aan bij investeerders en deed hij mee aan een lokale Dragon’s Den in Tilburg. Daarna vond hij een investeringspartij die 40.000 euro toezegde voor de ontwikkeling van de app en de website. “Dat bedrag werd uiteindelijk verdubbeld, om OTSO echt een kans van slagen te geven. We zijn in juni 2015 live gegaan, waarna alles in een sneltreinvaart ging."

Bart zijn startup kreeg landelijke aandacht in verschillende kranten en op diverse radiozenders. “Dat pakte goed uit, want al snel meldden bedrijven als Interpolis, FujiFilm en CoolBlue zich aan voor het plaatsen van vacatures.”

Swipen voor een baan
Zodra de eerste vacatures online stonden, was het de beurt aan de werkzoekenden. Zij kunnen in de app zoeken op vier voorkeuren; reisafstand, dienstverband, salaris en het instapmoment. “Op basis daarvan swipen werkzoekenden vervolgens als het ware door de vacatures heen. En is er een match? Dan wordt er vanuit het bedrijf een afspraak met je ingepland.”

Het bedrijf van Bart liep als een trein. In zes jaar tijd maakten meer dan 67.000 werkzoekenden gebruik van zijn app. Toch kwam de jonge ondernemer voor een uitdaging te staan. “Ik kreeg namelijk een aanbod van een bedrijf dat mijn app wilde overkopen. Een aanbod dat ik eigenlijk niet kon laten schieten.”

Verder groeien
Uiteindelijk koos Bart er toch voor om zijn bedrijf te verkopen. “Maar dat was het wel heel lastig. Ik had natuurlijk vijf jaar lang al mijn tijd en energie in OTSO gestopt. Van het ontwikkelen van het logo tot aan het continue ontwikkelen en aanpassen van de mogelijkheden. Het was een top tijd. Maar op een gegeven moment moest ook ik verder.”

Bart werkt inmiddels als sales manager bij een bedrijf. En dat bevalt hem goed. Het starten van een ander eigen bedrijf zit nog niet in de planning. “Maar er kunnen natuurlijk altijd goede ideeën opkomen. En als dat het geval is, moet je daar natuurlijk wel vol voor gaan!”

Bouwen aan de toekomst
Die tip wil Bart ook andere studenten meegeven. “Doe de dingen waarbij je jezelf goed voelt en maak aan de hand daarvan je keuzes. En start je een eigen bedrijf? Maak dit dan niet meteen te groot of te breed, maar begin in een specifieke regio of voor een bepaalde doelgroep. Vanuit daar kun je altijd verder bouwen.” [Noëlle van den Berg]

Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.