Eindhoven,
30
oktober
2023
|
09:23
Europe/Amsterdam

Grotere rol medezeggenschap bij onderwijsvernieuwingen

Naar aanleiding van de perikelen waarmee Fontys eerder dit jaar negatief in het nieuws kwam, heeft de Tweede Kamer unaniem voor een motie gestemd om de medezeggenschap vanaf het begin te betrekken bij onderwijsvernieuwingen. Dan gaan er minder zaken mis, is de verwachting.

Aanleiding voor de motie was een kwestie bij Fontys, waar grote onderwijsvernieuwingen vooral slecht uitpakten bij de Juridische Hogeschool van Fontys en Avans in Tilburg. Er vielen veel eerstejaars uit. De vernieuwing is inmiddels gedeeltelijk teruggedraaid. 

Maar het speelt bij veel opleidingen binnen Fontys nog steeds, getuige ook het manifest dat een aantal docenten vorige maand aan de Tweede Kamer aanbood.

Betrokken
Volgens GroenLinks-Kamerlid Lisa Westerveld waren de problemen bij Fontys niet zo uit de hand gelopen als de medezeggenschap had ingegrepen, zei ze deze maand in een commissiedebat. Docenten hadden namelijk al langer kritiek, maar werden buiten spel gezet. In een vervolgdebat afgelopen dinsdag diende ze een motie in om de medezeggenschap een grotere rol te geven. 

“We willen dat de mensen die ermee te maken hebben – de docenten en de studenten van een opleiding – vanaf het begin betrokken worden bij onderwijsvernieuwingen, als die al nodig zijn, en dat er ook externe controle op is”, aldus Westerveld. 
Onderwijsminister Dijkgraaf ontraadde de motie niet.

Afgelopen week werd er over de motie gestemd. Alle aanwezige Kamerleden stemden voor.  [HOP/Jan Ligthart]

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd

Reacties 1 - 2 (2)
Bedankt voor uw bericht.
p,guit
06
November
2023
L'histoire il se repait
* eerst afschaffen in het kader van de voc-mentaliteit van Balkenende. Gelukkig zijn er nog verstandige mensen over in den haag, al zijn ze intussen op 1 hand te tellen....
* Voor degenen die na 2000 zijn ingestroomd in het onderwijs;
er was instemmingsrecht voor docenten en studenten, over o.a. financien en curriculum.
Nu maar hopen dat iemand in Den Haag er nog actieve herinneringen aan heeft.

* Het is in het onderwijs eigenlijk net als in de natuur; als je de bloesems plukt krijg je geen vruchten.......
F. Maas
03
November
2023
En dan nu nog de lump sumfinanciering en de semi-commerciele financiele prikkels weg en er kan weer aan onderwijsverbetering (iets anders dan -vernieuwing) gedaan worden!