Groot akkoord onderwijs en arbeid voor Brainport-regio

Verdubbeling tech- en IT-afstudeerders in 2025

Meer dan 200 bestuurders van bedrijven, overheden, onderwijsinstellingen en andere instanties hebben hun handtekening gezet onder een zevental afspraken die Brainport Eindhoven tot hét economische ontwikkelgebied van Nederland moet maken. Komende maandag wordt het akkoord gepresenteerd tijdens de opening van de Dutch Technology Week. Op de Fontys-campus in Eindhoven. En dat is geen toeval, want het akkoord is Fontys op het lijf geschreven.

door Jan Ligthart
Een leven lang ontwikkelen, future skills, innovatielabs: het akkoord ademt onderwijs uit. De grote trekker van dit Brainport Talent & Skills Akkoord is dan ook Nienke Meijer, bestuursvoorzitter van Fontys én bestuurslid van Brainport. "Fontys staat in het hart van Brainport als het gaat om het opleiden van mensen. Samen uiteraard met de hele onderwijsketen. Maar ik ben er echt trots op dat we hierin voortrekker zijn."

De ondertekenaars doen concrete beloftes die naar aanleiding van de Brainport Nationale Actieagenda zijn opgesteld. Daarin staat geformuleerd wat nodig is om deze regio en daarmee ook de nationale economie en maatschappij sterk te houden. Met dit akkoord maken de betrokken partijen afspraken die voor de komende decennia van grote invloed zijn op het onderwijs en de arbeidsmarkt.

Persoonlijk
Papier is geduldig en actie is nog iets anders dan afspraken. Toch gelooft Nienke Meijer, bestuursvoorzitter van Fontys en bestuurslid van Stichting Brainport, Nienke Meijerheilig in dit akkoord. "Het bijzondere aan deze overeenkomst is dat hier niet instanties maar de bestuurders en de ceo's op persoonlijke titel hun handtekening onder hebben gezet. Dat maakt het voor elk van hen tot een persoonlijk commitment."
"Omdat het er zoveel zijn wordt bovendien ook schaal gerealiseerd. Die 200 bestuurders zijn verantwoordelijk voor meer dan een half miljoen inwoners, voor meer dan 200.000 leerlingen en studenten en voor meer dan 200.000 medewerkers. Ook dat maakt dit akkoord echt anders dan wat er elders in het land gebeurt."

Kansen
De zeven afspraken die al die organisaties met elkaar nu maken, gaan vooral over mensen, zo legt Meijer uit. Over hoe je die zo goed mogelijk opleidt, hun talenten de ruimte geeft en elk van hen de juiste vaardigheden meegeeft. Dat is een taak van het onderwijs, maar ook van de overheid, het bedrijfsleven en andere organisaties. Uiteindelijk willen alle partijen dat er goed opgeleide mensen worden afgeleverd voor de arbeidsmarkt. En dat ook mensen die al een baan hebben zich hun hele leven lang kunnen blijven ontwikkelen.

Verdubbeling
De onderwijsinstellingen doen in het akkoord concreet één echt harde toezegging, namelijk een verdubbeling van het aantal afstudeerders in tech- en IT-studies. Hard nodig omdat de regio nu al tegen tekorten aanloopt vanwege het grote aandeel van technologische bedrijven in Eindhoven en omgeving.
In de overeenkomst wordt geen harde deadline geformuleerd, maar volgens Meijer wil Fontys en ook Summa en TU/e die verdubbeling in 2025 realiseren. "Daarnaast beginnen wij bij Fontys komend jaar al met twee nieuwe technologische masteropleidingen. En zijn wij druk doende met de TEC-skills (technology, entrepeneurship & creativity), ook een wezenlijk onderdeel van dit akkoord."