januari

Nieuwe bachelor ‘TEC for Society’ bij Fontys

Studenten werken in multidisciplinaire teams aan ‘TEC-skills’

Fontys krijgt een nieuwe bacheloropleiding waarin studenten de zogenoemde TEC-skills leren in de praktijk. TEC staat voor Technology, Entrepreneurship en Creativity. De bachelor komt voort uit de minor met de naam Embrace TEC, die al een paar jaar wordt aangeboden. Die krijgt ook nog een andere follow-up: de minor wordt geschikt gemaakt voor studenten die het eerste jaar dreigen uit te vallen.

De minor Embrace TEC wordt vanaf februari voor de derde keer aangeboden aan studenten van álle disciplines. Ze krijgen er 30 studiepunten voor. “Er zitten studenten van journalistiek in, maar ook van techniek of HRM’, vertelt Peter Biekens, een van de kartrekkers van de minor en de nieuw te ontwikkelen bachelor die eruit voorkomt.

De studenten werken in 20 weken aan een technologische oplossing voor wereldproblemen zoals het terugdringen van fossiele brandstoffen. Biekens: “Ze gaan vanuit bestaande technologie nieuwe toepassingen bedenken, die in de praktijk uitvoerbaar zijn. Daarvan maken ze prototypes, bijvoorbeeld met 3D-printing.”

Multidisciplinaire teams
De studenten leren vanuit hun eigen discipline hun bijdrage en leren van elkaar. “De journalistiekstudent kan de techniekstudent bijvoorbeeld helpen bij het interviewen van mensen.” Het werken in multidisciplinaire teams bootst goed na hoe het straks op het werk ook gaat, is de gedachte achter deze minor.

Daarbij heeft het werkveld - met name in de Brainport-regio - veel behoefte aan werknemers Peter Biekens.die technisch inzicht koppelen aan ondernemerschap en creativiteit, in een (internationale) context. Aan de minor doen ook internationale studenten mee en de voertaal is Engels.

Uitvallers
Vanaf dit jaar kunnen ook uitvallers, studenten die vinden dat ze de verkeerde keuze hebben gemaakt en willen stoppen, meedoen aan de minor. “Ze krijgen dan extra coaching om uit te vinden wat ze echt willen en kunnen ondertussen werken aan hun TEC-skills”, vertelt Biekens.

Nieuwe bachelor
Daarnaast gaat Biekens samen met een groepje docenten in het ‘PulsED-team’ werken aan een nieuwe bachelor, die in 2020/2021 zou moeten starten. “Die wordt opgebouwd in blokken, modules. Je kunt de hele opleiding volgen, maar ook vanuit een andere opleiding een aantal blokken meedoen. Ook mensen uit het bedrijfsleven kunnen aansluiten bij een module en zo samen met studenten werken aan oplossingen.”

Hoe de bachelor er precies gaat uitzien, kan Biekens in dit vroege stadium nog niet vertellen. Zelfs de naam is nog niet helemaal zeker. Maar tot wat voor werknemers gaat TEC for Society opleiden? “De changemakers binnen een bedrijf die verschillende disciplines aan elkaar weten te verbinden om als wereldburgers samen te werken aan technologische oplossingen”, zegt Biekens. [Petra Merkx]

Kijk voor meer informatie op de site Embrace TEC.