november

Geld lenen kost geld, ook in het onderwijs

Tweede Kamer bespreekt begroting ministers Van Engelshoven en Slob

Minister Van Engelshoven wil niet spreken van een studielening als zij de maandelijkse overschrijving van DUO aan individuele studenten bedoelt. Zij blijft consequent, tot ergernis van sommige Kamerleden die het maar verhullend taalgebruik vinden, ‘studievoorschot’ zeggen. Omdat het zo heet in de wet, verdedigt zij zich.

De kwestie kwam vanmiddag aan bod tijdens het debat over de begroting van Onderwijs, die de Tweede Kamer deze week behandelt. Verschillende Kamerleden probeerden Van Engelshoven afgelopen dinsdag te verleiden om het beestje voortaan bij de naam te noemen. Het gaat immers om een keiharde lening, in de categorie Pas op – geld lenen kost geld.

De poging bleek vanmiddag vergeefs, hoewel de minister ook wel aanvoelt dat het woord ‘voorschot’ de lading niet dekt: “Gelukkig wordt op de site van DUO en in de communicatie naar studenten wel gewoon over lening gesproken.”

Kleinigheidje
Het lijkt een kleinigheidje, maar er zit een principiële gedachte achter, zeker nu studenten een hogere rente moeten betalen op de lening. Bij een studieschuld van 21.000 euro kost dat al gauw 12 euro extra per maand in de aflossing, zo is berekend.

Maar, zei Van Engelshoven vanmiddag: alleen als de ex-student die zijn lening moet aflossen, voldoende verdient. Wanneer dat minder dan 40.000 euro per jaar is, heeft hij nergens last van. De motie die GroenLinks indiende om de hogere rente weer in te trekken – volgens deze fractie zit geen enkele partij te wachten op deze verhoging – was dan ook kansloos.

Voorinvesteringen
Er was meer kritiek uit de Kamer op de begroting, al kwamen de ministers Van Engelshoven en Arie Slob (primair onderwijs) daardoor geen enkel moment in de problemen. Zo beloofde Van Engelshoven om te kijken of de zogeheten voorinvesteringen naar voren kunnen worden gehaald.

Het gaat dan om de 600 miljoen euro die hogescholen en universiteiten per jaar krijgen door het afschaffen van de basisbeurs. Voor Fontys is dit een bedrag van 20 miljoen per jaar. De instellingen hebben een deel van dit geld zelf voorgeschoten, maar volgens de Algemene Rekenkamer is het niet altijd duidelijk waar dit geld in zit.

Reserves
Een andere financiële onduidelijkheid die eerder deze week opdook heeft te maken met de reserves in het hoger onderwijs, met name de universiteiten. Zij hebben, althans dat is de veronderstelling, veel geld ‘in stenen’ zitten, in gebouwen, geld dat niet ten goede komt aan het onderwijs.

Van Engelshoven: “Ik heb het gevoel dat daar ruimte in zit. We moeten er samen met de instellingen en de onderwijsinspectie precies naar kijken en zoveel mogelijk geld ‘vloeibaar’ maken.”

Bezuinigingen
Ze wilde echter niet beloven dat bij de halfjaarlijkse begrotingsbesprekingen in het kabinet geen bezuinigingen meer komen als gevolg van onverwacht grotere studentenaantallen, zoals de afgelopen jaren regelmatig gebeurde. “Dat past niet in de begrotingssystematiek van het kabinet en dat zou de minister van Financiën mij niet in dank afnemen”, zei zij.

Wat ze wel beloofde, is om in kaart te brengen in hoeverre studenten gemakkelijk terechtkunnen bij een psycholoog. De Kamer is gealarmeerd door onderzoeken waaruit blijkt dat de werkdruk voor studenten in mbo, hbo en op universiteiten zo hoog is, dat velen een burn-out krijgen. Daarvoor moet psychologische hulp beschikbaar zijn, vinden Kamer en minister. [Debbie Langelaan]