december

Fontys op z’n Fins: zonder examens

Finse hogeschool geeft Academy Studiesucces inkijkje in aparte werkwijze

Een hogeschool zonder leraren, klaslokalen en examens. Punten? Kennen ze er niet. Wat je er wel doet is samen met coaches echte bedrijven op poten zetten.  Voor studenten die dit de school van hun dromen lijkt, is er goed nieuws: deze bestaat, in Finland! En Fontys treedt ondertussen in de Finse voetsporen.

Een lector en twee studenten van de Proakatemia in Tampere verzorgden dinsdag een inspiratiesessie over hun aanpak tijdens de Fontys Academy Studiesucces in Eindhoven. En op studiesucces kan deze hogeschool, onderdeel van Tampere University of Applied Sciences, zeker bogen: slechts 10 procent van de studerenden valt uit, terwijl 97 procent binnen drie maanden na afstuderen aan het werk is.

Finland staat al sinds jaar en dag in de top 10 van beste onderwijslanden ter wereld. Dit jaar is het met zijn hoger onderwijs zelfs de besteEnkele redenen daarvoor zijn dat de lat om leraar te worden erg hoog wordt gelegd, samenwerking wordt verkozen boven ‘de beste zijn’ en … pas om 9.00 uur naar school gaan. Volgens de Finnen is dat gezonder.

Timo NevalainenTeamwork
Na een soort van basistraining zetten de studenten van Proakatemia een bedrijf op, in teams van vijftien tot twintig personen. En daarin verschilt het volgens lector Timo Nevalainen van soortgelijke Finse opleidingen: “We focussen niet op het onderwijzen van individuele ondernemers. We hebben gemerkt dat zij enkel kunnen overleven als ze samenwerken en groeien binnen een team.”

Hannu LampinenExamens kent de school dus niet. Maar freewheelend ondernemertje spelen, is er niet bij. Een kwart van hun tijd moeten studenten besteden aan literatuurstudie – de boeken mogen wél zelf worden gekozen – en om af te studeren wordt een scriptie verwacht. “Het is de verantwoordelijkheid van studenten zelf om uit te vinden hoe ze aan hun kennis komen”, vertelt derdejaars Hannu Lampinen. “Als ze een expert of iemand uit een netwerk nodig hebben, zoeken ze die zelf.”

Afstand
Een docent die lesgeeft, is er eveneens niet. Wel een coach die op enige afstand observeert en tips geeft. Missen ze de begeleiding dan niet?

Linda Kivialho“Die beperkt je alleen maar”, vindt Linda Kivialho, eveneens derdejaars. “Er is een groot verschil tussen leren wat anderen je tijdens colleges vertellen en hoe je zelf iets moet aanpakken. Wij leren door zaken in de praktijk te brengen. En van de fouten die daarbij worden gemaakt.”

Geen colleges, opdrachten of toetsen; dat gebeurt bij Fontys inmiddels ook bij verschillende opleidingen. Journalistiek-studenten kunnen er bijvoorbeeld voor kiezen.

Geen modegril
Student centered learning, noemen ze het bij Proakatemia. Benadrukt wordt dat dit geen hippe modegril is. In 2019 is het twintig jaar geleden dat de pioniers van de school startten met hun eerste onderneming. Die is vandaag de dag het derde marketingbureau van de stad Tampere.

“Linda en ik zijn hier vandaag ook vanwege ons bedrijf Value Creative”, verklaart Hannu. “Een onderdeel daarvan is het Fins onderwijs exporteren.”

Dat lukt de Finnen sowieso aardig. Ook Fontys heeft het student centered learning al op diverse plekken ingevoerd. Meer hierover lees je in het artikel over de iFontys Academy, dat een samenwerking met Proakatemia is aangegaan. “We leren van elkaar”, zegt Nevalainen met enige bescheidenheid. Typisch Fins? [Tim Durlinger]