Tilburg,
oktober

‘Condor is niet voor iedereen’

Alternatief onderwijstraject bij Journalistiek gaat tweede jaar in

Condor is een alternatief onderwijstraject bij Fontys Journalistiek in Tilburg waarin studenten zelf bepalen waarmee ze aan de slag gaan. Vorig schooljaar was het eerste jaar dat studenten Journalistiek dit konden kiezen. Wat houdt Condor in en wat vinden de studenten ervan? “Ik heb meer structuur nodig dan ik dacht.”

Eerstejaars studenten die dit schooljaar voor Condor hebben gekozen presenteren op maandag en woensdag enthousiast wat ze de afgelopen weken hebben gedaan, wat ze daaruit hebben geleerd en wat ze nog willen gaan doen. Zo tovert Bram de uitslag van de gemeenteraadsverkiezingen in Rotterdam tevoorschijn. Hij wil het verschil verklaren in politieke voorkeuren tussen de buurt waar hij woont en de aangrenzende buurt.

De medestudenten luisteren aandachtig en stellen na afloop kritische vragen. ‘Wat voor product wil je hiervan maken?’ en ‘wie is je doelgroep?’ Tijdens deze stand-up sessie – in het Deprez-gebouw in de Spoorzone - geven ze elkaar gevraagde en ongevraagde tips en zijn ze niet bang om de discussie met elkaar aan te gaan.

Twee vragen
Eerstejaars die voor Condor kiezen krijgen geen colleges, opdrachten of toetsen. De enige twee vragen waarop ze het antwoord moeten zoeken zijn: wat is journalistiek (voor jou) en hoor je thuis in dit vak? Ieder half jaar zijn er assessments waarin zij moeten laten zien dat ze de gevraagde journalistieke competenties beheersen.

De studenten geven elkaar feedback, maar hebben ook een vaste coach die luistert en adviseert. De school mikt met Condor op de intrinsieke motivatie van studenten door ze de baas te maken van hun leerproces. Van de 35 studenten die vorig schooljaar aan Condor begonnen, hebben er uiteindelijk 19 hun propedeuse gehaald. Dat aantal verschilt niet veel van de reguliere variant. Is Condor voor iedereen geschikt? Reacties van drie studenten die eraan meededen.

Marloes: 'Ik heb meer structuur nodig'

Marloes, eerstejaars, heeft vorig schooljaar Condor gekozen omdat het haar ‘wel een leuke uitdaging’ leek. Ze heeft het jaar niet gehaald en doet daarom het eerste jaar opnieuw op het regulier onderwijs. “Daar baal ik wel van, omdat ik nu als 21-jarige tussen de 17-jarigen zit”, zegt ze.

Ze vindt dat ze op Condor veel over zichzelf heeft geleerd. “Ik heb meer structuur nodig dan ik dacht”, legt ze uit. Desondanks zijn de negatieve ervaringen voor haar overheersend. “Iedereen was zoekende, ook de coaches. Bij een pilot is dat ook wel logisch, maar hierdoor wisten wij soms niet waar we aan toe waren”, vertelt ze.

Hoewel ze het goed vindt dat Condor aangeboden wordt, denkt ze dat het niet voor iedereen is weggelegd. “Je moet wel meer zelfdiscipline hebben dan ik, anders gaat het mis.”

Yari: 'had graag meer basis gehad'

Ook Yari is vorig schooljaar gestopt met Condor en volgt nu het reguliere programma. “Ik had voor Condor gekozen omdat het me leuk leek om bezig te zijn met mijn eigen interesses. Dat er geen tentamens zijn, is een mooie bonus”, geeft hij toe. Yari heeft vorig jaar bijvoorbeeld met medestudenten van Condor een video gemaakt om deze vorm van onderwijs te introduceren.

“Ik vond die stijl van onderwijs uiteindelijk niet zo goed bij mij passen. Ik had toch graag een basis gekregen. Zo wist ik bijvoorbeeld niet wat de eisen waren van een nieuwsbericht.” Yari vindt net als Marloes dat Condor niet voor iedereen is weggelegd. “Je moet er zeker niet zomaar aan beginnen.”

Mirthe: 'je bleef dicht bij jezelf'

Tweedejaars Mirthe is juist heel positief. “Mijn keuze voor Condor was eigenlijk puur toeval. Ik werd nieuwsgierig door een informatiemailtje.” Haar enthousiasme is duidelijk terug te horen in haar stem. “Ik kon altijd bij mijn coach terecht als ik ergens mee zat. Je was ook constant bezig met wat jíj leuk vindt, waardoor je dicht bij jezelf bleef.”

Zo schreef Mirthe in haar eerste jaar stukjes voor de lokale krant ‘De Kombinatie’. Ondanks haar enthousiasme is Mirthe het met Marloes en Yari eens dat Condor niet voor iedereen is weggelegd. “Het is een alternatief onderwijstraject, dus niet vervangend. Je moet jezelf wel kunnen motiveren”, vult ze aan. [Sanne Compiet]

FHJ gebruikt voor dit onderwijsprogramma zogenaamd Social Engaged Active Learning (SEAL). Lees meer in een eerder artikel op Bron.

Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.