februari
2021

Fontys nog dicht, maar in de startblokken voor nieuw begin

De middelbare scholen en mbo’s kunnen deels weer open, in tegenstelling tot het hoger onderwijs. Toch wordt in het Fontys-crisisteam volop gebrainstormd over het moment dat de ‘go’ alsnog klinkt.

Bij drie leden van het centrale crisisteam houdt Bron even de vinger aan de pols. Met andere woorden: is er, ondanks de nog aanhoudende sluiting, ook goed nieuws?

Nieuwe behoeften
Directeur Huisvesting & Facilitaire Zaken Monique Peels wijst er graag nog een keer op dat de deuren voor sommige studenten en medewerkers nooit gesloten waren.

Monique Peels“Wanneer bijzondere omstandigheden gelden waardoor thuiswerken lastig wordt (zoals een thuissituatie met te veel afleiding, red.) blijven onze gebouwen toegankelijk.”

“Hierbij let het crisisteam bijvoorbeeld op het welzijn van mensen. Eens per week naar de locatie om mee te doen met een projectgroep kan al veel betekenen.”

Vooruitkijkend naar het moment waarop er weer meer kan, geeft Peels aan dat er meerdere zaken in gang zijn gezet. “Qua huisvesting en faciliteiten inventariseren we welke nieuwe behoeften er zijn na de terugkeer van groepen studenten en medewerkers. Zo heeft de Dienst IT al op ruim honderd onderwijsplekken de mogelijkheden voor hybride werken verruimd.”

Minder klassikaal onderwijs
Daarbij kijkt de dienst van Peels ook al verder vooruit, bijvoorbeeld bij (nieuw)bouwprojecten als R10 (Fontys ICT) in Eindhoven. “Frontaal, klassikaal onderwijs wordt minder gangbaar dan hiervoor. Ook in algemene zin wordt de campus meer ontmoetingsplek dan een locatie waar we in een vaste context en op gezette tijden onderwijs volgen.”

Qua meubilairkeuze leidt dat onder meer tot geïsoleerde solo- of groepswerkplekken. “Bij ICT in Eindhoven hebben we bij die laatste in sommige gevallen weer ‘tribunes’ gebouwd ook andere werk- een leervormen worden gefaciliteerd.” Zo zullen de Fontys-gebouwen er straks net een klein beetje anders uitzien dan voor corona.

Frans MöhringThuiswerkregeling
“Het bericht dat de hbo’s gesloten blijven stemt misschien somber”, stelt Frans Möhring, directeur Personeel en Organisatie. “Toch hoorde ik bij deze persconferentie al een andere toon. We zijn op weg naar een uitgang.”

Bij die uitgang van de lockdown ligt voor Fontys-medewerkers straks een mooi Thuiswerkreglement klaar. “Dat sluit aan bij de wens van velen om (deels) thuis te blijven werken.”

De uitgangspunten voor een regeling hiervoor
‒ bijvoorbeeld de realisatie van een goed thuiskantoor en een ‘meebewegende’ reiskostenvergoeding ‒ gaan deze week naar de medezeggenschapsraad. Möhring verwacht dat de regeling na de zomer ingaat.

Een mooi perspectief, volgens hem. “Uiteindelijk vind ik het goed dat ‘elke dag naar school of kantoor’ straks niet meer de standaard is en dat er meer ruimte is om je werk te doen op de plek die daarvoor op dat moment het meest geschikt is. Die nieuwe flexibiliteit is dan zo’n blessing in disguise die de coronacrisis heeft gebracht.”

Routekaart
Een kant-en-klare routekaart voor diensten als ‘Huisvesting’ en P&O ontbreekt. Möhring: “Deze week praat het directeurenoverleg over een geïntegreerd plan voor huisvesting, personeel, enzovoort. Dus: geen losse flodders, maar een allesomvattende aanpak. Wat betekenen sommige verruimingen nu concreet voor student, personeel en faciliteiten? Vooruitkijken komt nu pas voorzichtig op de agenda. In het crisisteam lag het accent vooral op het managen van de acute crisis.”

Harde deadlines voor verruiming blijven lastig, erkent Monique Peels. “Aan een exit-strategie zijn we nog niet toe. Wel praten we over de transitieperiode waarin we nu terechtkomen, en waarin we onze mogelijkheden gaan aftasten. Daarbij is het belangrijk dat je pragmatisch blijft, en snel kunt schakelen.”

Een deel van het Centraal Crisisteam toen het vorig jaar nog fysiek vergaderde. Rechts José Theulen.Studentenwelzijn
José Theulen, directeur van de Dienst Studentenvoorzieningen, vertegenwoordigt in het crisisteam de studenten. Zij focust zich vooral op zaken als studentenbegeleiding en studentenwelzijn.

“In dat laatste aspect is behoorlijk extra geïnvesteerd het afgelopen jaar. Zowel met het programma Studiesucces als met de website Fontys Helpt proberen we studenten in deze lastige tijd te ondersteunen.”

Inzet tijdelijk personeel
Met een speciale werkgroep buigt Theulen zich de komende weken over het Nationaal Programma Onderwijs, geïnitieerd door de onderwijsministers Van Engelshoven en Slob. Voor het herstel van het onderwijs is landelijk 8,5 miljard euro uitgetrokken. Theulen brengt met collega’s in kaart waar de noden het hoogst zijn.

Binnen enkele weken hoopt Theulen met de werkgroep tot een eerste plan te komen voor de inzet van de extra middelen, ook bij Fontys. “Denk daarbij aan onderwerpen als studentenwelzijn of studentenbegeleiding en de inzet van extra tijdelijk personeel.”

Anne LoonenTesten op de campus
Studenten mogen zich straks wellicht ook verheugen op een intelligente teststraat’, mede ontwikkeld door Fontys-onderzoekers. Het plan voor on campus-testen ligt klaar en op een subsidieaanvraag voor de uitrol heeft het ministerie van Onderwijs positief gereageerd.

“Wij zijn ready to go”, zegt lector Applied Natural Sciences Anne Loonen (Fontys Hogeschool Toegepaste Natuurwetenschappen). “Hoewel ik merk dat alle neuzen dezelfde kant op staan, duurt het echter langer dan we dachten. Blijkbaar moet je eerst diverse regel-laagjes door.”

“We beginnen met een pilot en werken daarna stapsgewijs verder. In september kan de methode dan worden ingezet voor heel Fontys. Ik denk en hoop dat het snel kan gaan.” [Ivo van der Hoeven en Frank van den Nieuwenhuijzen]

Isabelle
February
2021
Ik hoop dat nog sneller dan het uitrollen van teststraten binnen Fontys het gezonde verstand weer terugkeert. Laten we vooral bij de feiten blijven in plaats van onze studenten in angst te marineren. Ik wens ze een menselijke studietijd!