Eindhoven,
04
juli
2023
|
15:15
Europe/Amsterdam

Diversiteit in het onderwijs: 'Kijk naar talent van student'

Multiculturele diversiteit in het onderwijs neemt uitdagingen met zich mee voor docenten. Kennedy Tieleman deed daar een promotieonderzoek over en ook studenten van Fontys blijken er ervaring mee te hebben. Anita Esmaeili en Hajar Boutaieb maakten er een podcast over.

Kennedy Tieleman stond vorig jaar in San Diego op het podium om collega-onderzoekers toe te spreken over zijn promotieonderzoek naar culturele spanningen in het mbo. In zijn ogen zijn docenten nu nog vaak onvoldoende toegerust om met multiculturele diversiteit om te gaan.

Dat ervaren ook Anita en Hajar, allebei vierdejaars studenten van de Fontys Lerarenopleiding Tilburg (FLOT). Zij kregen vorig jaar de vraag of ze het leuk zouden vinden om mee te werken aan een project over inclusie en diversiteit. Nou en of, dacht Anita. 

Anita Esmaeili“Vooral omdat ik ook een andere achtergrond heb – mijn ouders komen uit Iran. En bovendien heb ik vorig jaar bij het Entreecollege stagegelopen, een school waar veel mensen op zitten die pas kort in het land  zijn en nog geen Nederlands paspoort hebben. Door de combinatie van die twee dingen is mijn interesse ontstaan.”

Ervaringen delen
Anita ging met Hajar in gesprek met een aantal specialisten, waaronder Kennedy Tieleman. Samen spraken ze over hoe ze als docent bij kunnen dragen aan een stukje inclusie en diversiteit in het onderwijs. Daar is Anita inmiddels achter. “Je zou als docent meer vanuit het talent van een student moeten werken. We zien vaak wat een student leert, maar niet wat diegene al in huis heeft.”

In de podcast gaan ze dieper op dat onderwerp in door het gesprek aan te gaan en eigen ervaringen te delen. Anita blikt bijvoorbeeld terug naar een kennismakingsactiviteit die ze tijdens het begin van het schooljaar met een van haar klassen deed. “Het ging toen over een stukje veiligheid in de klas, waarbij drie studenten aangaven zich niet prettig te voelen in de klas. Met hen heb ik individuele coachinggesprekken gevoerd, die ik vervolgens op een bepaalde manier terug wilde koppelen naar de rest van de klas.”

Hajar BoutaiebAnita besloot er een soort spelletje van te maken. Ze stelde de klas de vraag wanneer ze zich ergens welkom voelen. Vervolgens kreeg iedere student een post-it waar ze hun antwoorden op mochten schrijven. De papiertjes verdwenen allemaal in een hoge hoed en werden vervolgens één voor één door Anita voorgelezen. “Studenten kregen zo de kans om op elkaar te reageren en daardoor ontstond er een heel mooi gesprek waarbij ook verbanden werden gelegd. Ze begrepen elkaar meer, luisterden naar elkaar. In plaats van het negatieve te benadrukken, keken we nu samen naar de toekomst.” 

Advies
Met de podcast hopen Anita en Hajar andere docenten te kunnen inspireren met een advies. “Kijk welke talenten studenten hebben en speel daarmee. Zorg ervoor dat een student zich niet aan het schoolsysteem hoeft aan te passen, maar pas jezelf aan aan een student. Dat wordt nu overal te weinig gedaan, ook bij FLOT.” [Karen Luiken] 

Luister hier naar de podcast

Podcast

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd

Reacties (0)
Bedankt voor uw bericht.