Tilburg,
28
april
2022
|
10:37
Europe/Amsterdam

Kennedy Tielman zet Fontys in San Diego op de kaart

Een droom ging deze week in vervulling voor Fontysdocent en onderzoeker Kennedy Tielman. In San Diego mocht hij collega-onderzoekers toespreken over zijn promotieonderzoek naar culturele spanningen in het mbo. “Een eer om hier te mogen spreken.”

Hij noemt het de bakermat van multicultureel onderwijs, het congres van de American Educational Research Association (AERA) waar 18.000 onderzoekers van over de hele wereld deze week samenkomen.

“Het is hier zo groot, dat is niet normaal”, vertelt Tielman via een online verbinding. ”Heel bijzonder om dit mee te mogen maken en hier zelf te mogen spreken.”

De lerarenopleider Scheikunde hield afgelopen vrijdag een presentatie over zijn promotieonderzoek naar culturele diversiteit in het middelbaar beroepsonderwijs en de spanningen die daarbij komen kijken.

“Ik heb verteld over het onderwijs in Nederland en de uitdagingen die we kennen op het gebied van multiculturele diversiteit. Voor veel mensen hier is dat nieuw, die hebben daar minder ervaring mee.” 

10.000 aanvragen
Dat Tielman mocht spreken in San Diego is best bijzonder. Het AERA ontvangt jaarlijks minstens 10.000 aanvragen voor presentaties. Zijn promotieonderzoek sloot naadloos aan op het thema van het congres: multiculturele diversiteit in het onderwijs.  pasfoto Kennedy Tielman

Tielman hoopt met zijn onderzoek meer bewustwording te creëren voor de culturele diversiteit in het mbo en de uitdagingen die docenten hierdoor ondervinden. In zijn ogen zijn docenten nu nog vaak onvoldoende toegerust om met deze multiculturele diversiteit om te gaan.

“Ik werk zelf bij de lerarenopleiding in Tilburg (FLOT) en zie dat ook wij meer kunnen doen om studenten beter bewust te maken van de culturele diversiteit in het onderwijs. Niet fragmentarisch en met losse trainingen, maar door het onderwerp echt te borgen in het curriculum. Daar zijn we nu gelukkig druk mee bezig.”

Culturele sensitiviteit
Bewustwording zorgt volgens Tielman voor docenten die beter om kunnen gaan met spanningen door culturele verschillen. “Door bewustwording neemt de culturele sensitiviteit van docenten toe. Ze kijken daardoor minder door die westerse bril naar leerlingen en dat komt de sfeer in multiculturele klassen ten goede.”

Onderwijsinstellingen kunnen in de ogen van Tielman zelfs nog een stap verder gaan door vol in te zetten op inclusiviteit, zoals nu ook bij Fontys gebeurt.

“Als we het hebben over diversiteit moeten we het ook in een adem hebben over inclusie”, stelt de lerarenopleider. “Dan kijk je ook naar verschillen tussen leerlingen, maar kijk je vooral hoe je gebruikmakend van die verschillen iedereen dezelfde kansen kunt bieden.”

Promotieonderzoek afronden
In San Diego volgt Tielman deze week nog verschillende presentaties van collega’s. Eenmaal terug in Nederland hoopt hij zijn promotieonderzoek aan Wageningen Universiteit binnen enkele maanden af te ronden.

Maar eerst volgt nog een reis door Amerika. “Ik ben hier voor het eerst en kijk mijn ogen uit. Ik ga hier nog even genieten.” [Ivo van der Hoeven]

Reacties 1 - 5 (5)
Bedankt voor uw bericht.
Karin Verouden
30
April
2022
Beste Kennedy, wat moet dit een fijne ervaring voor je zijn. En erkenning voor het thema dat nu wereldwijd uit jouw mond wordt gehoord: inclusie! Ik hoop dat we rondom inclusie een onderzoekslaboratorium mogen opzetten op het Koning Willem 1 College. Geniet van je reis. Groetjes, Karin
Inge van de Vorst
29
April
2022
Mooi werk Kennedy. Dat we nog veel mogen leren van jouw ontdekkingen. Heel veel plezier op je avontuur in Amerika.
Saskia Blom
29
April
2022
Voor Fontyscollega's en -studenten die meer van Kennedy Tielman's werk willen lezen:

Tensions experienced by teachers of Dutch culturally diverse senior secondary vocational education and training: An exploratory study: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/ijtd.12238

Collaborative learning in multicultural classrooms: a case study of Dutch senior secondary vocational education: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/13636820.2011.622448
Jacintha Melenhorst
29
April
2022
Super goed Kennedy; geniet vooral heel erg: wat een prachtige ervaring, een kroon op je werk!
Timo Nieuwboer
29
April
2022
Beste Ivo (correspondent) en Kennedy (docentenopleider en promotieonderzoeker Fontys/Wageningen Universiteit),

Mooi dat je in de gelegenheid was om in zo'n enorme internationale setting, deep-diversity, inclusief onderwijs en met name de eruit voortvloeiende uitdagingen voor het voetlicht te brengen.

Ikzelf geef les aan een mbo/ROC in Rotterdam, alwaar met ruim 200 talen en minstens zoveel culturen, sprake is van ultra deep diversity, door de grootstedelijke context en het internationale karakter van onze Wereldhavenstad.

Ik bemerk dat veel van mijn collega's, differentiatie op die extreme diversiteit en inclusie van vrijwel iedereen, heel ingewikkeld vinden. Niet in de laatste plaats omdat alles veel minder voorspelbaar verloopt en velen zich onzeker voelen, hoe om te gaan met culturen waar ze weinig van weten en/of begrijpen.

Voor mij persoonlijk is dit juist de aantrekkingskracht van ons vak uitoefenen in de hedendaagse context. Voorspelbaarheid is voor mij al gauw saai en rondjes om de kerk draaien evenzo. Ik krijg energie van nieuwe patronen, systemen en gewoonten ontdekken, dat vind ik superleerzaam en interessant, het geeft me energie.

Zoals jullie weten worden studenten van oudsher al snel buitengesloten (veroordeeld/afgeschreven/opgegeven) als ze teveel afwijken van het ideale plaatje.
En veel docenten hebben in meer of mindere mate hinder van problemen rond self-efficacy en self-effectuation. Ook tonen veel collega's diepgewortelde lage verwachtingen en dito houding en gedrag bij studenten die buiten hun ideale plaatje vallen.

De kijk op het eigen vermogen, menend geen invloed te hebben op leerresultaten en ontwikkeling, en het gebrek aan hoge verwachtingen hebben over veel studenten, is volgens diverse onderzoeken, mede-oorzaak van spijbelen, langdurige uitval en ongediplomeerd schoolverlaten.

Zouden collega's een positiever zelfbeeld en een open en onderzoekende kijk op afwijkende culturen en minder optimaal gedrag ontwikkelen, dan gaan we mijns inziens al een heel stuk verderkomen. Dit baseer ik op de goede resultaten die hoge verwachtingsleraren genereren, zelfs bij minder talentvolle en/of minder ideale studenten.