COLUMN, Ewoud Jansen,
02
maart
2023
|
11:58
Europe/Amsterdam

De student als 'eigenaar'

De onderwijsvisie van Fontys bestaat uit vijf pijlers. Eén ervan is dat de student ‘eigenaar’ is van het eigen leerproces. Wilde daar al eerder over schrijven en las door omstandigheden met enige vertraging het interview met collegevoorzitter Joep Houterman op Bron en dat gaf alsnog een aanleiding.

Als we ‘eigenaarschap’ interpreteren als ‘eigen verantwoordelijkheid’ dan is dat natuurlijk een complete vanzelfsprekendheid. Geen één van mijn vroegere hoogleraren zal zich verantwoordelijk hebben gevoeld hebben voor mijn leerproces. Dat was volledig aan mij. Ik bepaalde waar, wanneer en hoeveel ik studeerde. Of helemaal niet natuurlijk. 

Waar de docenten wel over gingen was de inhoud. En terecht. Omdat ze net iets meer wisten van hun vakgebied dan gemiddeld. Voor mij geldt nu hetzelfde en laten we hopen dat dit voor alle collega’s opgaat. Voor Houterman is dat echter geen vanzelfsprekendheid. Iedereen coach is het uitgangspunt maar als u zo nodig uw vertrouwde rol als expert wilt blijven vervullen dan moet daarover eerst een gesprek worden aangegaan of – en hoe dat zou kunnen. Bizar natuurlijk voor een organisatie die zich een kennisinstelling, of godbetert een universiteit durft te noemen.

Hoezo of? Wat is het idee hierachter? Dat studenten die niet weten wat en waarom ze iets gaan leren daarin begeleid worden door mensen die er zelf ook niet veel verstand van hebben? Of moeten ook coaches wel degelijk iets weten maar mogen ze dat niet laten merken tijdens de interactie met studenten? 

En stel, we laten de studenten zonder enige vorm van instructie alle kennis zelf opdoen in prachtige betekenisvolle omgevingen, zijn er dan geen inhoudelijke experts nodig om die vorm te geven? En om te beoordelen of de studenten uiteindelijk inderdaad over die kennis beschikken en zinvol gebruiken? Uit het interview blijkt op geen enkele manier hoe Houterman dit voor zich ziet.

Het is verder een misvatting dat ‘eigenaarschap’ zou inhouden dat een student die aan een opleiding begint, grotendeels zelf gaat bepalen wat hij of zij daar gaat leren zoals nu in de vijf pijlers wordt gesuggereerd. Nee. De keuze is niet zozeer je eigen leerprogramma samenstellen, maar het kiezen voor een bepaald programma. 

Het is vrij logisch dat in een opleiding fiscaal recht een stevig stuk vennootschapsbelasting zit. Net zoals een toekomstig arts een grondige kennis van het menselijk lichaam zal moeten opdoen. Die inhoud ligt gewoon vast. Als je dat niet leuk vindt, dan kies je iets anders. Naast de noodzakelijke verplichte onderdelen is het uiteraard goed dat er tevens ruimte is voor eigen invulling. 

Maar ook dat is niks nieuws. Ook tijdens mijn studie was er ruimte in het curriculum voor keuzevakken en bepaalde je zelf in welke specialisatie je wilde afstuderen en met welk onderzoek en was je daar zelf ‘eigenaar’ van alleen werd er niet gedaan alsof dit iets heel bijzonders is.

Hoe je het onderwijs ook inricht, vakinhoudelijke experts zijn essentieel. Dat we studenten willen opleiden tot zelfstandige professionals ben ik met Houterman eens. Of hen omringen met coaches die zeggen 24/7 bereikbaar voor ze te zijn veel bijdraagt aan die zelfredzaamheid, dat betwijfel ik. Eerder kweek je zo feedback-verslaafden en een vragende – in plaats van onderzoekende houding.

Ewoud Jansen is docent Finance & Economics bij de opleiding International Business en auteur van diverse boeken en opiniestukken. Lees hier zijn eerdere columns voor Bron.

Reacties 1 - 6 (6)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.
Jan Lauwrens
09
March
2023
Ewout,
Eens met je analyse dat de student eigenaar is van zijn leerproces. En dat dat op zich niet zoveel nieuws is en ook niet iets heel bijzonders.

Toch heb ik wel wat moeite met de manier waarop je het schrijft. Je stelt een aantal zaken in je blog die ik niet zo lees in het interview met Houterman.
'Iedereen coach is het uitgangspunt maar als u zonodig...' zo lijk je te citeren uit het interview. In het interview wordt echter niet gesteld dat iedereen coach moet zijn. Wat ik lees is dat Houterman zegt dat je er, vanuit organisatie en individu het gesprek over moet aangaan. Lijkt me een goed standpunt voor een bestuurder. En ik geloof ook dat Fontys dit faciliteert. Dat is wel mijn ervaring.

Ik lees ook niet dat Houterman stelt dat het geen vanzelfsprekendheid zou zijn dat docenten over de inhoud zouden gaan. Ook dat lijkt mij een interpretatie.
Je stelt ook dat op 'geen enkele manier' uit het interview blijkt hoe Houterman de rol van de inhoudelijk expert ziet. Dat is ook wat kort door de bocht denk ik. Dat staat namelijk in de kop: 'de discussie over HILL hoort thuis binnen de opleidingen'. Dus ook de rol van de expert en de coach.
Dat is precies wat eigenaarschap is, docenten en teams zijn evengoed eigenaar van het eigen leer- en werkproces.


Henri
06
March
2023
Hear, hear!
Hans de Hoog
06
March
2023
Sterke column, inhoudelijk mee eens!
Antoinette
05
March
2023
Ik ben het volledig eens met je messcherpe opinie. Door dit soort ondoordachte uitspraken krijgt het woord Coach ook nog een negatieve lading: "een coach hoeft niets te weten". Niets is minder waar. Een echte coach weet heel veel over coachen en heeft een gereedschapskist vol met instrumenten om de ander te helpen nadenken over zijn eigen gedrag en gevoelens. Een echte coach beoordeelt ook nooit de coachee. Een onderwijsinstelling kan niet zonder inhoud en heeft niet enkel coaches nodig. Nee, die heeft docenten nodig met vakkennis. Docenten met didactische, pedagogische èn coachende vaardigheden. Ik moet er niet aan denken dat mijn huisarts opgeleid zou zijn aan een universiteit met enkel coaches ... brrrrr
Tina
03
March
2023
Het grote voordeel van coaches in plaats van docenten is dan wel weer dat het gelijk het leraren/docenten tekort oplost. Iedereen kan/mag zichzelf tenslotte coach noemen.
Geert Niland
03
March
2023
Helemaal mee eens! Dank voor je column!