november

Brandbrief over te hoge prijzen studentenkamers naar minister

En als je klaagt krijg je te maken met intimidatie

De grote studentensteden hebben een brandbrief gestuurd naar minister Kajsa Ollongren. Daarin vragen zij haar maatregelen te nemen tegen de uitbuiting van studenten door huisjesmelkers. Ook de wethouders van de Fontys-steden Eindhoven en Tilburg ondertekenden de brief.

Doordat er te weinig geschikte woonruimte is voor studenten in de studentensteden, zijn de huurprijzen enorm, schrijven de wethouders. En in sommige steden, zoals Amsterdam, is het zelfs vaak onmogelijk om een kamer te vinden. Verhuurders hebben daardoor vrij spel. Van de Brabantse steden scoort Breda het slechtst.

Huurprijzen Brabantse steden
Breda: 325,58
Den Bosch 293,17
Eindhoven 280,23
Tilburg 252,82
Prijzen per maand in euro's, bron: Landelijke Studentenvakbond (LSVb)

Als je overigens kijkt naar de prijs per vierkante meter, is eigenlijk Eindhoven het duurst. Daar betaal je 16,34 euro per vierkante meter (Den Bosch: 15,03 Tilburg: 14,69 euro, Breda: 14,58). De site Goedkoop.nl heeft andere, recentere cijfers dan de LSVb. Daaruit blijkt ook dat je van de Brabantse steden het beste in Tilburg kunt gaan wonen.

Intimidatie
Hoe dan ook betalen veel studenten in alle steden – ook Tilburg - vaak te veel voor hun kamer. De bond schat dat studenten bij huisjesmelkers gemiddeld bijna 100 euro per maand te veel betalen. Voor een stad als Amsterdam gaat het zelfs om een bedrag van 160 euro per maand. Studenten die daar wat van zeggen, kunnen te maken krijgen met intimiderende huisjesmelkers. Ze betalen de hoofdprijs, maar hebben weinig rechten.

‘Er zijn regels voor de maximale huur die huiseigenaren mogen vragen. Veel huisbazen houden zich echter niet aan deze regels. De LSVb krijgt dagelijks meldingen van studenten die te veel huur betalen voor hun kamer of die te maken krijgen met intimidatie’, schrijft de LSVb op zijn site. De wettelijke maximale huurprijs wordt vastgesteld aan de hand van een puntensysteem. Wil je hierover meer weten, kijk dan op Check Je Kamer.nl.

Internationale studenten
Internationale studenten hebben het nog moeilijker, blijkt uit recente berichtgeving. Dit geldt niet voor internationale studenten van Fontys. Zij krijgen hulp van de hogeschool bij het vinden van woonruimte. Lees het eerder verschenen artikel: Een ingerichte kamer bij aankomst in Nederland. [Petra Merkx]