Venlo, Tilburg, Eindhoven,
november

Een ingerichte kamer bij aankomst in Nederland

Niet het gedoe van kijkavonden, maar ook geen keus

Voor een Nederlandse student op zoek naar een kamer, is het normaal om naar kijkavonden te gaan of via via iets te vinden. Wanneer je niet uit de buurt komt, en dan bedoelen we ver ver weg, is dat wat lastiger. Daarom helpt Fontys internationale studenten die in een van de Fontys-steden gaan wonen. Vanzelfsprekend is dat niet.

In oktober dit jaar trok Kences, de koepel van studentenhuisvesters, in een brief aan de Tweede Kamer nog aan de bel omdat er te weinig studentenkamers zouden zijn voor internationale studenten. Dat leidt in grote steden tot schrijnende woonsituaties, zoals studenten die in auto's leven. Bij Fontys hoeven studenten daar niet bang voor te zijn. Fontys bemiddelt op verzoek tussen huisvesters en internationale studenten, zodat zij in ieder geval het eerste jaar onderdak hebben. Vanuit die situatie hebben ze dan ruim de tijd zelf iets te vinden.

Appartementencomplexen
"Internationale studenten kunnen zich aanmelden wanneer ze in aanmerking willen komen voor een kamer via Fontys", vertelt Paula Loth. Zij is verantwoordelijk voor de huisvesting van internationale studenten in Venlo. "Wanneer een internationale student zich aanmeldt, dan garanderen wij dat er een kamer voor hem is. Ze kunnen hun voorkeur opgeven en we proberen hier zo veel mogelijk rekening mee te houden. In Venlo hebben wij beschikking over drie appartementencomplexen. Deze kamers hebben vaak de voorkeur van de buitenlandse studenten."

In totaal zijn er 148 kamers beschikbaar in deze complexen. "Wanneer er meer aanmeldingen zijn dan 148 dan hebben we een paar reguliere studentenhuizen tot onze beschikking waar we studenten kunnen plaatsen. En heel af en toe krijgen internationale studenten een kamer toegewezen bij een hospita", zegt Loth.

De buitenlandse studenten zijn dus verzekerd van een kamer zodra ze aankomen. Ze hebben alleen weinig te kiezen. "Wij garanderen een kamer voor de student, maar ze zijn wel verplicht om de kamer te nemen", aldus Loth.

Veilig gevoel
Wonen in één van de drie appartementencomplexen heeft volgens Loth de voorkeur van de internationale studenten die naar Venlo verhuizen. "We laten foto's zien van deze kamers tijdens voorlichtingen en dat ziet er natuurlijk heel gezellig uit. Daarnaast is het dus een vorm van huisvesting waar veel internationale studenten bij elkaar zitten. Dit geeft ook een veilig gevoel. We proberen altijd naar de verdeling te kijken, zowel op geslacht als naar afkomst. Dus één meisje wordt niet in huis geplaatst met drie jongens, maar ook niet één jongen uit Bulgarije met drie meiden uit Turkije. Dan krijg je toch al gauw groepjesvorming." [Renée de Kruif]

Foto 1 Paula Loth, huisvesting internationale studenten Venlo. Foto 2 Internationale student Nela Rozic

In dit filmpje laat internationale student Nela zien hoe haar studio er uit ziet. Nela is een student uit Kroatië en woont op de TUe-campus in Eindhoven.

Nela internationale student