Tilburg,
september

Bezetting FLOT-ruimte voorbij, verenigingen mogen blijven

De bezetting van de voormalige medewerkerskamer door de drie studieverenigingen van FLOT is voorbij. De directie van Fontys lerarenopleiding Tilburg heeft toegezegd dat de studenten de ruimte mogen blijven gebruiken totdat er iets anders voor ze is gevonden.

De besturen van de studieverenigingen zijn blij met de toezegging. Donderdagmiddag gaan ze in gesprek met FLOT-directeur Martin de Wolf om te kijken wat de mogelijkheden zijn voor een eigen ruimte. “We hopen dat er een goed alternatief wordt gevonden voor de medewerkersruimte", aldus Dominicus van de Sande, Commissaris Intern van studievereniging G.D. Herodotus. "Een ruimte waar we iets gezelligs van mogen maken, waar we een huiselijke sfeer kunnen creëren, met eigen banken en een voetbaltafel bijvoorbeeld, een echt honk."

Naar eigen zeggen zijn de besturen van de studieverenigingen al jarenlang in gesprek met de directie van FLOT over een eigen ruimte. Maar ze kregen maar geen duidelijkheid. Met een bezetting tot gevolg. Maandagochtend trokken de drie besturen met hun leden in de voormalige medewerkerskamer in gebouw P1 op campus Stappegoor. De ruimte waar ze eerder wel korte tijd gebruik van mochten maken.

Martin de WolfDinsdagmiddag gaf directeur Martin de Wolf de studieverenigingen de toestemming waarop ze al lang wachtten. Ze mogen van de ruimte gebruik blijven maken totdat er iets anders voor ze is gevonden. Tot verrassing van de studenten.

Sympathieke actie
Eerder lukte het de besturen van de studieverenigingen niet om een eigen ruimte toegewezen te krijgen en nu is het zo gepiept. Hoe kan dat? De Wolf geeft aan dat hij pas sinds een paar maanden directeur is en geen goed zicht heeft op wat er voor zijn aanstelling met de studenten is afgesproken. “Als het een simpele vraag was met een simpel antwoord, dan was hij vast al gegeven”, zegt hij daarover.

De FLOT-directeur vindt de actie wel sympathiek. Hij staat volledig achter de intentie van een eigen ontmoetingsplek voor de studieverenigingen. “We zijn met elkaar een gemeenschap en daarin moet je binden en verbinden, en dat doe je door elkaar te ontmoeten.”

Huisvestingsvraagstuk
De Wolf, die niet nieuw is bij FLOT, weet als geen ander dat de lerarenopleidingen een huisvestingsvraagstuk hebben door de afname van de studentenaantallen. “We moeten naar een efficiënter gebruik van vierkante meters. Onder leiding van mijn voorganger is hier al het een en ander voor in gang gezet. Dat betekent dat we goed moeten kijken waar we welke ruimte voor willen gaan gebruiken.”

In dat speelveld nemen directie en management ook het verzoek van de studieverenigingen mee, verzekert De Wolf. “Ik ga mijn stinkende best doen om jullie ergens te laten landen”, zei hij dinsdagmiddag tegen de stakende studenten. [Marieke Verbiesen]

Boilerplate

De studieverenigingen van FLOT zijn niet de enige die op zoek zijn naar een eigen ruimte. Ook studenten en medewerkers van andere instituten missen een eigen ruimte. Zo kan het Robotics Team Pi op dinsdagavond niet meer terecht in het Nexus-gebouw, omdat dit alleen nog op maandag- en donderdagavond geopend is. Daarnaast liet een medewerker van de dienst Onderwijs en Onderzoek (O&O) aan Bron weten geen vast lokaal meer te hebben om cursussen te geven.

“Fontys moet haar middelen efficiënter gaan inzetten, met name voor onderwijs en onderzoek. Dat geldt ook voor gebouwen”, legt Judith Tollig van de Dienst Huisvesting & Facilitaire Zaken, uit. Aanvragen voor ruimtes, zowel incidenteel als structureel, lopen volgens haar altijd via het instituut of de dienst waaronder de student of medewerker valt. “Structureel gebruik moet aan de managers bedrijfsvoering voorgelegd worden (of een andere financieel verantwoordelijke), omdat er immers kosten verbonden zijn aan het gebruik van ruimtes. Het gaat om een soort huur die het instituut of de dienst betaalt aan Fontys.”

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd