januari
2024

Zoutzuurincident met student: protocol opgevolgd

Alle protocollen zijn nauwkeurig opgevolgd en de student is met de schrik vrijgekomen. Dat blijkt na een interne analyse van een ongeluk met zoutzuur vorige week woensdag bij Fontys Toegepaste Natuurwetenschappen. Een onderzoek door de arbeidsinspectie is om die reden niet nodig.

Het ongeluk gebeurde toen studenten Toegepaste Natuurwetenschappen in zuurkasten werkten met onverdunde zoutzuur. Daarbij waren meerdere docenten aanwezig, die voor de praktijkles een nauwgezette instructie gaven.

Toch kon niet worden voorkomen dat een jongerejaarsstudent een fles zoutzuur uit haar handen liet glijden. Daarbij kwam er een beetje van de vloeistof op haar hand terecht. Doordat de zuurkast enigszins open stond, kon het ook gebeuren dat de student wat van de stof heeft ingeademd.

Het inademen van zoutzuur in hoge concentraties is schadelijk, het is slecht voor de longen. En als zoutzuur op de huid komt, kan dit brandwonden veroorzaken. “Dat is gelukkig allemaal niet gebeurd”, vertelt een opgeluchte veiligheidscoördinator van Toegepaste Natuurwetenschappen, Alida Boot-Groenink. “De student heeft niets aan het incident overgehouden. De volgende dag was ze weer aanwezig in de les.”

Groots uitgerukt
Naar nu blijkt hebben de aanwezige docenten alle protocollen nauwkeurig opgevolgd. De student zou de instructies niet goed hebben opgevolgd, waardoor het ongeluk heeft kunnen gebeuren. De toegesnelde bedrijfshulpverlener belde uit voorzorg met het alarmnummer 112. De dienstdoende medewerker liet de hulpdiensten groots uitrukken en stuurde zowel politie, brandweer als een ziekenwagen naar Fontys Nexus op het TU-terrein.

Boot-Groenink: “Dat de hulpdiensten zo massaal zijn uitgerukt, verbaasde ons allemaal, ook de student. Zij is al die tijd bij kennis en aanspreekbaar geweest. Na enige tijd in de frisse lucht, is zij voor de zekerheid ter observatie meegenomen naar het ziekenhuis, waarna ze ook al gauw naar huis mocht.”

Regionale pers
Even snel als de hulpdiensten stonden ook journalisten van de regionale pers bij Fontys op de stoep. “Alsof het een heel groot ongeval was”, zegt de veiligheidscoördinator. “Desondanks zijn we tevreden met de afhandeling. We zijn van mening dat de bedrijfshulpverlener beter een keer te vaak kan bellen, dan een keer te weinig.”

Studenten die bij Fontys met gevaarlijke stoffen werken, krijgen veiligheidsonderricht. “Toch valt een incident als dit niet uit te sluiten”, weet Boot-Groenink. “Wel nemen we het incident als casus mee in onze instructies. Realistische voorvallen worden vaak beter onthouden dan wanneer we regeltjes opnoemen.”[Marieke Verbiesen]

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd

Alida Boot-Groenink
February
2024
Bij dit artikel is geen afbeelding van een zuurkast maar van een laminair flowkast geplaatst.