COLUMN, Tom Botma,
maart
2024

Ziek? Kom dan asjeblieft niet naar school

We hebben in Nederland een hele vreemde cultuur, waarbij je naar school gaat als je net ziek bent geweest. Of nee, niet nadat je ziek bent maar terwijl je eigenlijk nog ziek bent. Het lijkt wel alsof het doel is om alsnog anderen ziek te maken, net voordat het met jezelf weer goed gaat.

Het is volgens mij echt een cultuurdingetje. Mijn interpretatie is dat we het gevoel hebben dat we zwak lijken als we ziek zijn, en dus moeten we laten zien dat we heus wel sterk genoeg zijn om naar school te gaan. Misschien komt het ook wel vanuit een bepaald verantwoordelijkheidsgevoel om op school aanwezig te willen zijn.

Vooral sinds corona valt het op dat die cultuur weer is teruggekomen. Ik vond het eigenlijk heel fijn dat mensen niet naar school gingen als ze ziek waren. Ik vond het ook heel fijn dat mensen voorzichtiger waren, afstand hielden of een mondkapje droegen. Met aantoonbaar effect:  in de coronatijd verspreidden ziektes als griep veel minder snel omdat we rekening hielden met anderen als we ziek waren. Waarom zouden we er nu dan geen rekening mee houden?

Nu pleit ik er natuurlijk niet voor om de coronamaatregelen altijd zo te houden, maar als je toch geobsedeerd bent met naar school gaan terwijl je eigenlijk ziek bent, hou dan rekening met anderen door afstand te houden of op z’n minst een mondkapje op te zetten. Denk aan anderen, en stop met het verspreiden van ziektes. Dit zou toch niet controversieel moeten zijn?

Tom Botma is derde/vierdejaarsstudent Fontys Journalistiek in Tilburg.

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd

2024
Als student wil ik graag even reageren op het idee dat mensen naar school gaan als ze nog ziek zijn om anderen expres ziek te maken. Eerlijk gezegd herken ik dat niet echt. Bij mij op school lijkt het meer alsof we gewoon doorgaan, ongeacht of je ziek bent of niet. Onderwijsinstellingen geven je het idee dat je gewoon pech hebt wanneer je ziek bent en ik denk dat meerdere dit zullen herkennen.
Verder, als je net tijdens tentamens ziek wordt, dan ben je vaak ook de pineut. Het is echt niet zo dat de school daar altijd begrip voor heeft. Als je een tentamen mist vanwege ziekte, kun je zomaar je eerste kans kwijtraken om het opnieuw te maken. Dat levert de studenten ook extra stress op.
Maar laten we ook eens kijken naar het dragen van mondkapjes. Ja, het kan misschien helpen om de verspreiding van ziektes te verminderen, mits ze goed worden toegepast. Maar waarom moeten we als studenten altijd degenen zijn die de last dragen? Waarom leggen scholen niet meer nadruk op maatregelen zoals het opnemen van hoorcolleges (zoals universiteiten al jaren doen) of het toestaan van online toetsen? Als deze opties beschikbaar zouden zijn, zou de druk om naar school te gaan terwijl je ziek bent, waarschijnlijk al veel minder zijn.
Ik denk dus dat het probleem niet alleen ligt bij mensen die ziek zijn, maar ook bij de scholen zelf. Ze hebben vaak regels en zien ziekte, zoals een griep, niet altijd als een goede reden om af te wijken van die regels. Dan voel je je als student toch gedwongen om naar school te gaan, zelfs als je je niet lekker voelt, om maar geen kansen te missen.
Dus ja, het is zeker belangrijk om te kijken naar het gedrag van individuele studenten, maar laten we ook eens kritisch kijken naar hoe het onderwijssysteem hiermee omgaat. Meer begrip en flexibiliteit zou echt niet verkeerd zijn.