februari

Wat vinden studenten wel een redelijke compensatie?

Hartstikke leuk die duizend euro, maar noem het geen compensatie. Dat is wat Fontysstudenten met een studieschuld zeggen over het bedrag dat ze straks moeten terugkrijgen. Bijna niemand is er écht blij mee.

De pechgeneratie. Zo wordt de lichting studenten genoemd die een basisbeurs misloopt. Duizenden van hen gingen afgelopen weekend in Amsterdam de straat op om een eerlijke compensatie eisen. Maar of die er gaat komen?

Chris, student International Management & Marketing, ziet het somber in. Zij zit in haar zesde jaar en heeft de leenknop bij DUO op maximaal gezet. Simpelweg omdat ze anders niet rondkomt. “Ik denk dat ik de overheid nu zo’n 25.000 euro verschuldigd ben”, zegt ze.

Niet haalbaar
Het kabinet heeft één miljard euro beschikbaar gesteld voor studenten zonder basisbeurs. Per persoon komt dat neer op zo’n duizend euro. Veel te karig, vindt Chris. “Pak dan de helft van 14.000 euro, het gemiddelde bedrag dat we mislopen. Het liefst natuurlijk alles, maar ik kan me voorstellen dat dat niet haalbaar is.” [Tekst gaat verder onder de foto's]

Max en Joep, allebei derdejaars IEMES-studenten, denken daar hetzelfde over. Oftewel: de helft van het gemiddelde. Een nette 7.000 euro dus. “Mijn studieschuld valt reuze mee. Het bedrag komt niet boven de 2.000 euro, maar toch slaat deze compensatie nergens op”, zegt Joep.

Het is volgens hem veel te weinig. En het leven is al zo duur. “Ik woon momenteel thuis omdat ik mijn lening anders op maximaal zou moeten zetten. Nu leen ik alleen voor collegegeld.”

Collegegeld betalen
Bij zijn klasgenoot Max staat de schuldteller op 8.000 euro. “Ik snap niet dat ze die 1.000 euro een compensatie kunnen noemen. Tuurlijk: het hele bedrag is misschien niet reëel, maar de helft zou schappelijk zijn zodat we collegegeld kunnen betalen en boeken kunnen kopen.”

Verpleegkundestudenten Ieke en Isa, met een studieschuld van respectievelijk 8.000 en 17.000 euro, zouden het niet meer dan logisch vinden als ze terug zouden krijgen waar ze eigenlijk recht op zouden hebben. Zo’n 14.000 euro dus.

Teleurstelling
Ieke heeft twee baantjes, maar redt het zelfs daar niet mee. Zij noemt de plannen van het kabinet ‘een goed maar teleurstellend gebaar’. Isa kan het niet beter verwoorden. “Ik leen nu maximaal bij, onder meer voor het betalen van mijn studie, huis en zorgverzekering. En ja, dan wil ik natuurlijk ook nog leuke dingen kunnen blijven doen.” [Karen Luiken]

February
"Vóór 1986:
Alleen kinderen van ouders met lage inkomens kunnen aanspraak maken op een studiebeurs (die ze niet hoeven terug te betalen) en een renteloze lening. Alle andere ouders van studerende kinderen krijgen uitsluitend kinderbijslag. Die is overigens hoger dan voor niet-studerende kinderen."