mei

Voorbereiding op studie in buitenland mag, met ‘mits’

Fontys-studenten mogen doorgaan met hun voorbereiding op het internationale uitwisselingsprogramma. Al kan die reis op het laatste moment worden teruggedraaid: “We hebben geen glazen bol”.

Een paar maanden in Barcelona of Berlijn studeren, bijvoorbeeld in het kader van een minor: vanaf september kan het misschien weer. Maar sommige instellingen zien het als gevolg van de coronacrisis somber in.

De Universiteit van Amsterdam bijvoorbeeld schrapte in eerste instantie de uitwisseling van studenten in het eerste semester van het komende studiejaar. Studenten zouden dan genoeg tijd hebben om iets anders te kiezen. Inmiddels is de universiteit op dit besluit teruggekomen.

Driestar hogeschool in Gouda zet voor dit jaar wel een streep door de uitwisseling. Tot 1 januari draaien de lerarenopleidingen het alternatieve programma van digitale uitwisseling met onderwijsinstellingen in het buitenland.

Alleen bij groen of geel
Andere instellingen gaan minder ver. De Universiteit Twente bijvoorbeeld vindt het prima als studenten (en opleidingen) voorbereidingen treffen voor uitwisseling in september, als ze maar rekening houden met de mogelijke beperkingen.

Ook aan de Universiteit Utrecht gaat de uitwisseling voorwaardelijk door. Het is natuurlijk nog niet zeker of studenten daadwerkelijk kunnen afreizen. Het reisadvies van het ministerie van Buitenlandse Zaken moet groen of geel zijn, niet oranje of rood.

Twee smaken
Groen betekent dat er geen restricties gelden, en bij geel moeten reizigers slechts ‘waakzaam’ zijn. Vrijwel de hele wereldkaart is momenteel oranje gekleurd: reis alleen als het moet, betekent dat. Er zijn ook enkele rode landen, waarvoor alle reizen worden afgeraden.

De onderwijsinstellingen hebben dus twee smaken: schrappen om duidelijkheid te bieden aan studenten en opleidingen, of niet schrappen en het risico nemen dat alle inspanningen voor niets zijn. De meeste instellingen, waaronder Fontys, kiezen vooralsnog voor dat laatste, met eigen variaties.

Eva BuijsmanGeen glazen bol
Ook Fontys heeft het internationaal reisbeleid voor studenten gekoppeld aan de reisadviezen van het ministerie meldt Eva Buijsman, consultant Internationalisering bij de dienst Onderwijs en Onderzoek. Als het advies voor een land op het moment van vertrek code groen of geel heeft, mag een student daar naartoe.

“Op dit moment is mondjesmaat gestart met het aanpassen van reisadviezen door het ministerie. Studenten mogen zich van ons voorbereiden op een vertrek, met de kanttekening dat we niet in een glazen bol kunnen zien hoe de situatie in september is. Het kan daarom tussentijds worden veranderd of zelfs op het laatste moment worden teruggedraaid.”

Passend alternatief
Volgens Buijsman informeert Fontys studenten actief over dit beleid en situaties die kunnen ontstaan. Er is eveneens intensief contact tussen opleidingen en studenten die midden in de voorbereiding van zo’n reis zitten.

“Mocht het inderdaad niet door kunnen gaan, dan wordt geprobeerd een passend alternatief te bieden. Of er worden afspraken gemaakt over tot welk moment een student in kan stromen in bijvoorbeeld een andere minor.”

Codarts Hogeschool voor de Kunsten in Rotterdam en de Christelijke Hogeschool Ede stellen de beslissing nog even uit. De TU Delft houdt de uitwisseling sowieso beperkt tot Europese Unie. Bij de Vrije Universiteit Amsterdam kijken ze naar de reisadviezen op 1 juni (buiten Europa) en 1 juli (binnen Europa, inclusief Turkije). [Hoger Onderwijs Persbureau/Tim Durlinger]