Eindhoven, Tilburg,
februari
2021

Voor deeltijdstudenten is het extra passen en meten

Tijdens corona in deeltijd een studie volgen, vraagt om aanpassingsvermogen. Zeker voor de studenten van de lerarenopleidingen, die niet alleen online les krijgen, maar ook geven. En soms ook nog met kinderen thuis. Hoe fixen ze dat?

“Studeren in deeltijd is normaal al heftig, zegt Jessie van der Beek (27), deeltijdstudent aan de Lerarenopleiding Nederlands (eerstegraads). Jessie werkt op dit moment vanuit huis als leraar Nederlands op het Summa College en Pierson College. Bij het Summa is hij ook mentor.

“Het is lastig omdat je ook gewoon je baan hebt, die je niet kan stopzetten. Het vergt veel energie en zorgt zelfs voor slapeloze nachten. Het is nu eJessiextra druk vanwege de tentamens bij Fontys en ik kom vaak niet aan studeren toe.”

Niet veel te doen
Voor Robert Franse (51), deeltijdstudent Lerarenopleiding Science and Technology, is studeren tijdens de coronacrisis minder belastend. “Er is gewoon niet veel te doen tijdens de coronatijd. Hierdoor is het makkelijker om je vrije uren aan school te besteden.”

“Mijn eigen studie gaat prima, maar lesgeven op de scholen is wel een dingetje. Daar worstelt iedereen mee. Of je nou jaren voor de klas staat of niet, het is voor iedereen even moeilijk, vertelt Robert, die naast zijn studie 24 uur per week als senior technician werkt bij Fujifilm Manufacturing Europe in Tilburg, in 5-ploegendienst.

“Mijn kinderen zijn 17 en 19, dus die hebben niet zoveel aandacht nodig als jongere kinderen. Als dat wel zo was dan zou ik deze studie niet doen.”

Zesjarige thuis
Lian Konsten (43) begon dit studiejaar aan de deeltijdopleiding Leraar Basisonderwijs en ze heeft een zesjarig zoontje thuis. “De krijgt nu thuis les. De hele ochtend ben ik daar mee bezig.”

“Het schiet niet heel erg op om mijn opleiding daarnaast te doen. Dat moet ik echt verschuiven naar de middag. Hij zit in groep drie. Hij weet wel wat hij moet doen, maar met zes jaar oud is het wel veel gevraagd om zelf te plannen. Her en der moet er nog ook wat uitgelegd worden.”

Pluspunten
Maar dat ze haar eigen zoontje helpt met school, heeft zeker ook pluspunten. “Ik loop zelf op dinsdagen stage in groep 5. Nu ik mag meekijken met mijn zoontje, krijg ik een goed idee van hoe de basis voor een heleboel leermethoden in groep 3 wordt gelegd. Dus dat is in mijn geval gewoon heel handig.”

Al met al kan ze haar studie, stage en een zoontje goed combineren. “Maar ik zit wel in de luxepositie dat ik niet werk. LianAls ik nu nog een baan van 32 uur zou hebben in deze coronasituatie zou ik niet weten hoe ik dit zou moeten rondbreien.”

Moeilijke start
Gelukkig lukt het Lian om alles te combineren, al was het begin van dit schooljaar wel even anders. “Ik was het niet meer gewend om te studeren. En dan is het nu alleen maar online. Je mist het contact met je medestudenten enorm. Hierdoor was het een pittige start.”

Dit contactprobleem ondervond ook Jessie. “Het is normaal dat wij studiegroepjes moeten vormen, maar dat gaat nauwelijks zonder fysieke aanwezigheid.”

Jessie vindt dat de opleiding projecten zou moeten inkorten en ervoor zorgen dat iedereen individueel kan werken. “Sommige studenten hebben ook kinderen thuis, en dan is zoiets helemaal niet te doen. Het is bijvoorbeeld nog niet voorgekomen dat ons groepje helemaal compleet is bij een online afspraak.”

Positieve kanten
Toch ziet hij ook positieve kanten aan zijn flexibele deeltijdstudie tijdens corona. “Ik doe de flexibele deeltijdopleiding Nederlands, wat in tegenstelling tot de reguliere opleiding, niet periodegebonden is.”

“Doordat ik niet meer fysiek bij lessen hoef te zijn, kan ik nu meerdere jaren met elkaar combineren. Nu alles online is kan ik me aansluiten bij andere colleges, dus ik heb er wel tempo in zitten nu. Met deeltijd flex hoef je dus niet 4 jaar bezig te zijn.” [Kasper Wienk]

Eelco
February
2021
Fijn om te lezen! Het volgen van een opleiding in deze bijzondere tijd en dit combineren met een (soms complex) gezinsleven is niet altijd rozengeur en maneschijn. Dat is het echte verhaal. En zo kom ik steeds dichter bij de definitieve beslissing om ook voor een deeltijd lerarenopleiding Nederlands te gaan kiezen. Het lezen van jullie verhalen en volgen van jullie instagram account helpt me daar bij!